چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی عوامل اثرگذار بر تربیت شهروند حرفهای در عصر دانایی محوری در نظام آموزش و پرورش ایران است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده کیفی بود. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و مسئولین آموزش و پرورش (معاونت منابع انسانی و کارشناسان حوزه معاونت منابع انسانی) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع 16 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. مصاحبه با خبرگان بیانگر روا بودن مصاحبه بود و بهمنظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. برای تحلیل دادههای پژوهش از طریق تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد اهداف و فلسفه تربیت(مولفه های تقویت مشارکت اجتماعی، آموزش مسئولیت-پذیری اجتماعی و اخلاقی و رشد سیاسی)، فناوری و تجهیزاتنیروی انسانی، معیارهای ارزیابی(کسب دانش، شیوه تفکر، پرورش مهارتهای لازم برای تعاملات اجتماعی)، استانداردها و منابع(مولفه های آموزش از طریق برنامههای درسی مجزا و آموزش از طریق برنامههای درسی درهمتنیده)، جو سازمانی دانش بنیان و رهبری اخلاقی(مولفه های جهت گیری مردمی، تسهیم قدرت و هدایت اخلاقی) به عنوان ابعاد تاثیرگذار بر تربیت شهروند حرفه ای در عصر دانایی مورد شناسایی قرار گرفت. مدل ارائه شده در پژوهش حاضر از برازش مناسبی برخوردار بود.
خلاصه ماشینی:
ال ٦ (٢٠٠٥) مهـارت هاي لازم براي داشتن زندگي موفقيت آميز در عصر دانايي محور را شامل سواد عصـر جديد (سواد رايانه ، سواد اطلاعاتي، 1 Lleixà 2 Clough & Holden 3 Wu 4 Chen 5 Tsai 6 North Central Regional Educational Laboratory سواد علمي، سواد اقتصادي)، تفکـر خلاقانه ، ارتباطات اجتماعي اثربخش و بهـره وري عنوان نموده است .
به خصوص که مرور مطالعات نيز حاکي از پايين بودن سطح دانش و آگاهي شهروندان جامعه از مهارت ها و وظايف شهروندي است (شعباني و شعباني، 1 Tafler 2 Macdonald ١٣٩٤؛ عزيزي و همکاران ، ١٣٩٣؛ شريفي و اسلاميه ، ١٣٩١الف ) و جايگاه تربيت شهروندي در کتاب هاي درسي نيز در حد پاييني است و آموزش هاي ارائه شده در نظام هاي آموزشي کشور، در ايجاد و پرورش ويژگيهاي شهروند حرفه اي بيتاثير بوده است (جمالي تازه کند و زمانيمنش ، ١٣٩٠؛ هاشمي، ١٣٨٩).
ريد و همکاران ٥ (٢٠١٧: ٦٩)، روش تدريس ، برنامه درسي و کيفيت فرايند ياددهي و يادگيري را از عوامل 1 Chandler & Hawley 2 Rubenstein 3 Spektor Levy & Abramovich 4 Zohrabi 5 Reed, et al اثرگذار بر تربيت شهروند حرفه اي ميدانند.
1 Koutselini 2 Huda, et al 3 Aktas 4 Chavez 5 Geboers ٢- روش شناسي پژوهش روش پژوهش : ازآنجاکه پژوهش حاضر به دنبال شناسايي عوامل اثرگذار بر تربيت شهروند حرفه اي در عصر دانايي محوري در نظام آموزش و پرورش ايران ميباشد، روش پژوهش بر مبناي ماهيت داده ها کيفي، از حيث بعد محيط ، از نوع کتابخانه اي- ميداني و از نظر هدف کاربردي است .