چکیده:
هدف از تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین سبک مسئله مدار مقابله با استرس و کیفیت زندگی در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار بود. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه آماری پژوهش حاضر ۲۹۰ نفر مرد با میانگین سنی ۱۱/۲۶ سال که از میان دانشجویان ورزشکار (به روش نمونه گیری در دسترس) و غیر ورزشکار (به صورت نمونهگیری تصادفی منظم) دانشگاه پیام نور پیرانشهر بودند، انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای سبک مسئله مداری مقابله با استرس اندلر و پارکر (۱۹۹۰) و کیفیت زندگی WHOQOL-BRIEF-1991)) بودند. برای توصیف دادهها از آمار توصیفی و برای آزمون فرضیهها از تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخه ۱۶ استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد، بین سبک مسئله مدار مقابله با استرس دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین کیفیت زندگی دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معناداری وجود دارد. بین سبک مقابله مساله مدار و کیفیت زندگی دانشجویان ورزشکار رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. نتیجه اینکه دانشجویان ورزشکار بیشتر از سبک مسالهمدار و دانشجویان غیرورزشکار کمتر استفاده میکنند و دانشجویان ورزشکار، دارای کیفیت زندگی مطلوبتری نسبت به دانشجویان غیرورزشکار هستند. همچنین دانشجویان ورزشکاری که از سبک مقابله موثر (مساله مدار) استفاده میکنند دارای کیفیت زندگی مطلوبتری نسبت به دانشجویان ورزشکاری هستند.
خلاصه ماشینی:
چکیده هدف از تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین سبک مسئله مدار مقابله با استرس و کیفیت زندگی در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار بود.
تحقیق حاضر در صدد تعیین ارتباط بین سبکمسله مدار مقابله با استرس و کیفیت زندگی در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار بوده که از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA) و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت که اختلاف معنیداری بین سبک مسئله مدار مقابله با استرس دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار در حالت کلی وجود دارد.
بنابراین نتیجه میگیریم که اختلاف معنیداری بین کیفیت زندگی دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار در حالت کلی وجود دارد و میتوان گفت که فرضیۀ صفر رد شده است.
H0: فرضیۀ پژوهش(H1) ::بین سبکهای مقابله با استرس و کیفیت زندگی دانشجویان ورزشکار ارتباط معنیداری وجود دارد.
H0: فرضیۀ پژوهش(H1) ::بین سبک مسئله مدار مقابله با استرس و کیفیت زندگی دانشجویان غیرورزشکار ارتباط معنیداری وجود دارد.
نتیجه گیری طبق فرضیۀ اول بین سبک مسئله مدار مقابله با استرس دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معنیداری وجود دارد.
طبق فرضیۀ 3 بین سبک مسئله مدار با استرس و کیفیت زندگی دانشجویان ورزشکار رابطه وجود دارد.
"Physical activity and quality of life in older adults: Influence of Health students and self-Efficacy”, Ann Behave med, 31(1):99-103.
"Physical activity and health related quality of life among people with arthritis", May; 59(5):380-5.
"Physical activity and health related quality of life among people with arthritis", May; 59(5):380-5.
Relations among exercise, coping, disordered eating, and psychological helth among college students.