چکیده:
وجود سبک رهبری مناسب به بهبود عملکرد کارکنان در سازمان کمک میکند و در این رابطه میتواند جو اخلاقی در سازمان
تاثیر گذار باشد. هدف این پژوهش تاثیر سبک رهبری خدمتگزار بر عملکرد کارکنان در دو بعد رفتاری و شغلی در اداره
تعاون.کار ورفاه اجتماعی استان فارس است که جو اخلاقی در این رابطه نقش تعدبلگری دارد.
پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه پژوهش شامل کارکنان اداره تعاون, کار و رفاه اجتماعی استان فارس
بود که مشخصات واحدهای مورد پژوهش را داشته و به روش خوشهای تک مرحله تعدادی از ادارات در سطح استان انتخاب
شدند و از تعداد ۳۴۰ کارمند ۱۸۲ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که چهار پرسشنامه رهبری خدمتگزار عملکرد رفتاری و
شغلی و جو اخلاقی بین اعضای نمونه توزیع شد. که با توجه به این که حجم نمونه کمتر از ۲۰۰ مورد و توزبع غیر نرمال برخی
متغیرها رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی برای تحلیل دادهها انتخاب شد.
نتایج نشان داد که رهبری خدمتگزار بر عملکرد رفتاری کارکنان به صورت مستقشم تاثیر دارد و عملکرد رفتاری به طور
مستقیم بر عملکرد شغلی تاثیر معناداری دارد. اما رهبری خدمتگزار تنها از طربق عملکرد رفتاری بر عملکرد شغلی تاثیر گذار
است. همچنین یافتهها نشان داد که جو اخلاقی میتواند ارتباط رهبری خدمتگزار و عملکرد رفتاری را به طور مثبت تعدیل
کند.
با توجه به اهمیت کاربرد رهبری خدمتگزار در سازمان, مدیران میتوانند با این سبک در کار خود موفق بوده و علاوه بر بهبود
عملکرد رفتاری, سبب بهبود عملکرد شغلی میشود. همچنین با بهبود جو اخلاقی در سازمان سبب تقویت رابطه بین رهبری
خدمتگزار و عملکرد رفتاری شد.