چکیده:
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان (SECQ)، انجام گرفت. روش: حجم نمونه این پژوهش 518 دانش موز دختر دبیرستانی بود که به روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای از بین مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامه پاسخ دادند. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مولفههای اصلی، علاوه بر عامل کلی شایستگی هیجانی- اجتماعی، 5 عامل (خودآگاهی، آگاهی اجتماعی، خود مدیریتی، مدیریت رابطه و تصمیمگیری مسئولانه) را برای پرسشنامه شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان (SECQ)، تاییدکرد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و روش باز آزمایی و برای تعیین روایی عاملی آن از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاس های آن بین 0/77 تا 0/80 است. اعتبار پرسشنامه از طریق باز آزمایی 0/86که در سطح p
Objectives: The purpose of this study was to assess psychometric indicators of students' Social- Emotional Competence Questionnaire (SECQ). Method: The sample size of this study was 518 high school female students selected by random sampling method from public secondary schools in Tehran and responded to the questionnaire. Findings: The results of exploratory factor analysis by main components method, in addition to general emotional-social competence, have 5 factors (self-awareness, social consciousness, self-management, relationship management and responsible decision-making) for the students' emotional-social competence questionnaire (SECQ), approved. To verify the reliability of the questionnaire, the Cronbach's alpha coefficient and the method of re-examination were used and a confirmatory factor analysis was used to determine its validity. The results showed that the questionnaire had acceptable internal consistency, and the Cronbach's alpha coefficients were below 0/77 to 0/80 in the sub-scales. The reliability of the questionnaire was obtained through a 0/86 test which was significant at the level of p
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفه های اصلی، علاوه بر عامل کلی شایستگی هیجانی - اجتماعی، ٥ عامل (خودآگاهی، آگاهی اجتماعی، خود مدیریتی، مدیریت رابطه و تصمیم گیری مسئولانه ) را برای پرسشنامه شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان (SECQ)، تاییدکرد.
یافته های تحلیل عاملی تقریبا مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب پایایی و روایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود؛ بنابراین با توجه به خصوصیات روان سنجی مطلوب این پرسشنامه ابزار مناسبی برای تعیین شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان (SECQ)، از دیدگاه دانش آموزان دبیرستانی هست .
از دیدگاه مرکز همکاری یادگیری هیجانی- اجتماعی آموزشگاهی ١ ٢٠١٣، وایسبرگ و همکار٢ (٢٠١٥) به نقل از تاربتسکی و همکاران ٣ (٢٠١٧)، تام (٢٠١٢)، زو و همکار (٢٠١٢)، مرکز همکاری اقتصادی و توسعه ٤ (٢٠١٧) شایستگی هیجانی- اجتماعی عبارت است از مجموع مهارت های: شناخت و مدیریت هیجان ، مراقبت و توجه به دیگران ، ایجاد روابط مثبت ، تصمیم گیری مسئولانه و برخورد سازنده و اخلاقی با چالش ها هست و شامل مؤلفه های: خودآگاهی٥، آگاهی اجتماعی ٦، روابط بین فردی٧، تصمیم گیری مسئولانه ٨، خود مدیریتی٩ میباشد.
1. Domitrovich, Durlak, Staley, & Weissberg ابزارهای موجود شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان (SECQ): در کنار برنامه های یادگیری هیجانی- اجتماعی، محققان و مجریان یک سری ابزارهای مناسب برای ارزیابی برنامه های مداخله ای شایستگی هیجانی- اجتماعی جهت کودکان و بزرگ سالان توسعه داده اند.