چکیده:
در سال های اخیر روند استفاده از شبکه های اجتماعی و به ویژه تلگرام برای گذران اوقات فراغت در
میان قشرهای مختلف مردم مخصوصا جوانان دیده می شود. استفاده از شبکه تلگرام توانسته است به
عنوان بخشی مهم در ساعات زندگی افراد به شمار رود. با توجه به استفاده زیاد دانشجویان از این
شبکه اجتماعی در پژوهش حاضر به بررسی نقش شبکه اجتماعی تلگرام بر گذران اوقات فراغت
)دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان( پرداخته شده است. این پژوهش با روش پیمایشی انجام
شده است به منظور جمع آوری و گرداوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است.
نتایج پژوهش، حاکی از آن است که استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام و شیوه های روابط اجتماعی
دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد و تاثیرگذار است. همچنین، یافته ها نشان داده است که استفاده
از شبکه اجتماعی تلگرام و سلامت روان دانشجویان تاثیر دارد علاوه بر این، یافته ها نشان داده
است استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام، بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان تاثیر دارد. و هچنین
یافته ها نشان داده است که استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام برای برقراری ارتباط بین دانشجویان
با جنس مخالف رابطه معنی داری وجود ندارد و تاثیرگذار نیست.
خلاصه ماشینی:
با توجه به استفاده زیاد دانشجویان از این شبکه اجتماعی در پژوهش حاضر به بررسی نقش شبکه اجتماعی تلگرام بر گذران اوقات فراغت (دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان ) پرداخته شده است .
جدول ٥: نتایج آزمون های کلموگروف - اسمیرنف جهت تعیین نرمال بودن توزیع متغیرهای مورد مطالعه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان طور که نتایج جدول ٥ نشان میدهد، مقادیر به دست آمده برای آمـاره هـای آزمـون محاسـبه شده در سطح آلفای ٠٠٠١=α، معنیدار هسـتند(٠٠٠١ تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق : از آنجایی که توزیع نمـرات متغیرهـای مـورد مطالعـه نرمـال نبود، برای بررسی روابط بین متغیرها از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
جدول ٦: ضریب همبستگی اسپیرمن بین استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام و شیوه های روابط اجتماعی دانشجویان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان طور که نتایج جدول ٦ نشان مـیدهـد، مقـدار بـه دسـت آمـده بـرای ضـریب همبسـتگی اســپیرمن بــین اســتفاده از شــبکه اجتمــاعی تلگــرام و شــیوه های روابــط اجتمــاعی دانشــجویان (٠٠٠١=P،٠٢١٨=rho) در سطح آلفای ٠٠٠١=α، معنیدار است (٠٠٠١ فرضیه ٢: استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام بر افزایش سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان نقش دارد.
جدول ٩: ضریب همبستگی اسپیرمن بین استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام و اطلاعات مربوط به رشته تحصیلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان طور که نتایج جدول ٩ نشان میدهد، مقدار به دست آمده برای ضـریب همبسـتگی اسـپیرمن بین استفاده از شبکه اجتماعی تلگـرام و اطلاعـات مربـوط بـه رشـته تحصـیلی در بـین دانشـجویان (٠٠١٨=P،٠١٣٧=rho) در سطح آلفای ٠٠٥=α، معنیدار است (٠٠٥ بنابراین فرضیه فوق مورد تایید قرار میگیرد.