چکیده:
مقاله «خدیجه» اثر باربارا فریر استواسر در جلد دوم دایره المعارف قرآن لیدن منتشر شده است. وی با استناد به منابع اهل سنت ابتدا به معرفی حضرت خدیجه پرداخته و بعد از بیان ویژگی های او به چگونگی ازدواج خدیجه با پیامبر اسلام (ص) می پردازد و در ادامه به حمایت های مادی و معنوی او از پیامبر، اسلام آوردن او و آیاتی از قران که در متون تفسیری با خدیجه مرتبط شده و جایگاه خدیجه در بین زنان برگزیده اشاره می نماید.
نویسنده این نوشتار، به رغم مراجعه به منابع متعدد، به دلیل استناد به منابع اهل سنت و منابع محدودی از مستشرقان دچار کاستی و اشتباهاتی شده و مطالبی را ذکر کرده که با تاریخ قطعی ناسازگاری دارد. این نوشتار در صدد است با بررسی این مقاله، مطالب آن را با استناد به منابع معتبر اسلامی نقد نموده و جایگاه حضرت خدیجه نزد مسلمانان را کاملا تبیین نماید.
خلاصه ماشینی:
وی با استناد به منابع اهل سنت ابتدا به معرفی حضرت خدیجه( پرداخته و بعد از بیان ویژگی های او به چگونگی ازدواج خدیجه با پیامبر اسلام( میپردازد و در ادامه به حمایتهای مادی و معنوی او از پیامبر، اسلام آوردن او و آیاتی از قران که در متون تفسیری با خدیجه مرتبط شده و جایگاه خدیجه در بین زنان برگزیده اشاره مینماید.
در این نوشتار، نویسنده بعد از بیان ویژگیهای حضرت خدیجه( به چگونگی ازدواج خدیجه با پیامبر اسلام( پرداخته و در ادامه به حمایتهای مادی و معنوی او از پیامبر، چگونگی اسلام آوردن او و آیاتی از قران که در متون تفسیری با خدیجه مرتبط شده، اشاره مینماید و در نهایت با توجه به آیات 11-12 تحریم و 42 آل عمران به جایگاه خدیجه در بین زنان برگزیده ـ مریم، فاطمه(، خدیجه و عایشه ـ اشاره مینماید.
3ـ خدیجه در قرآن خانم فریر استواسر بیان میدارد که به دلیل این که خدیجه سه سال قبل از هجرت در گذشته بود و از طرفی آیات مربوط به خانواده پیامبر( در مدینه نازل شده، پس در متون تفسیری نام خدیجه به ندرت دیده میشود و فقط آیه 8 سوره ضحی (وَوَجَدَكَ عَائِلاً فَأَغْنَى( را در مورد ازدواج خدیجه و پیامبر( دانسته و آیات 11و 12 سوره تحریم و 42 آل عمران نیز در مورد فضایل خدیجه تفسیر شده است.