چکیده:
تاکید بر روی محتوا در هنر نوپدید باعث گردیده تا تفکر غالب بر روی این آثار را بتوان با رویکردی بر
فلسفه اخلاق مرور کرد. در ارتباط هنر و اخلاق پیوندهای پیچیده و چندگانه ای برقرار است که می توان
با تکیه بر آرای فیلسوفان و نظریه پردازان بالاخص معاصر، به زیبایی شناسی معاصر و ارتباط هنر با
زندگی امروز انسان ها دست یافت. در این مقاله، کوشیده خواهد شد تا با تکیه بر تفکرات و آرای لویناس
در باب فلسفه اخلاق هنر نو پدید بررسی شود. لویناس مواجهه با دیگری را نوعی پدیدارشناسی غیریت
بیان می دارد و این پدیدار را دال بر پایان قهرمانی سوژه برمی شمرد. اخلاق لویناس به یک اعتبار، ناظر
به تجربه ای است که سوژه در مرحله ای از تکوین خویش با عالم(دیگری) از سر می گاراند و هنر نوپدید
نیز با وفاداری به این وجه انضمامی از "دیگری" سعی در تحولی اساسی در رویکرد سوژه مدرن دارد.
خلاصه ماشینی:
اخلاق لویناس به یک اعتبار، ناظر به تجربه ای است که سوژه در مرحله ای از تکوین خویش با عالم (دیگری) از سر میگذراند و هنر نوپدید نیز با وفاداری به این وجه انضمامی از "دیگری" سعی در تحولی اساسی در رویکرد سوژه مدرن دارد.
لویناس همّ خود را بر این می گمارد که از غیر در برابر تعرضات و تعدّی های همان (یا خود) (یا سوژه ) صیانت کند، امکانات و شرایط پیدایی غیر را در زندگی ما، تحلیل کند و اهمیت و دلالت اخلاقی مواجهه با غیر یا دیگری را بیان دارد.
یکی از پیامدهای مهم این چند دهه ، تشخیص این نکته بود که معنای یک اثر هنری، لزوماً نهفته در خود آن نیست ، بلکه اغلب از زمینه ای که در آن حضور دارد، بر میخیزد، و این زمینه ، که گاهی مخاطب ، گاهی محیط ، گاهی رسانه و گاهی طبیعت یا هر چیز دیگری که باشد خارج از اثر است ، و اثر دیگر به تنهایی مانند سوژه دکارتی یکه و قدرتمند حاضر نمیشود، بلکه کلیت و ماهیت سوژه اصلی در کنار عنصر دیگری میباشد که مطرح میشود.
لوسی اسمیت ، ١٣٨٢: ٢٣- ١٣ 116 هنر اجرایی (پرفورمنس ) پرفورمنس در میان جنبش های هنری و متنوع مدرنِ اوایل قـرن بیستم زاده شد و گلدبرگ ١ کتابی به چاپ رساند که هنـر زنـده از سال ١٩٠٩ تا ١٩٧٩ را در آمریکا و انگلستان بـررسی کرده است .