چکیده:
اتاقهای ایران بعنوان کانونهای ایرانشناسی در اقصی نقاط دنیا، توجه علاقمندان و پژوهشگران بسیاری را در خارج از کشور، معطوف خود داشته است. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاسیس و حمایت از راه اندازی اتاقهای ایران اهدافی همچون؛ دسترس پذیر ساختن منابع مطالعاتی در زمینه ایران و ایرانشناسی، اسلام، انقلاب اسلامی، و زبان و ادبیات فارسی، فراهم نمودن امکان آشنایی و شناخت بیشتر و بهتر فرهنگ و تمدن غنی اسلامی - ایرانی توسط سایر ملل، پشتیبانی از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی جامعه میزبان در زمینه ایرانشناسی و انقلاب اسلامی در جهان و ارائه هرگونه اطلاعات معتبر و روزآمد در مورد ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و دستاوردهای آن را دنبال میکند.
این پژوهش با ارزیابی 96 اتاق ایران در سه حوزه آسیا- اقیانوسیه، افریقا – عربی و اروپا- امریکا، وضعیت این اتاقها را در بخشهای مدیریت، مجموعه سازی، سازماندهی، تجهیزات، تامین منابع و نیروهای شاغل مورد بررسی قرار داده است.
نتایج نشان میدهد اتاقهای ایران مورد بررسی در این پژوهش، گامهای اولیه و اساسی را در راستای ارائه خدمات بهینه و ارتقای کیفیت مجموعه خود برداشته اند، اما در برخی موارد همچون تخصیص اعتبار کافی در تامین منابع و تجهیزات، ایجاد ارتباط بیشتر با مراکز مطالعات ایرانشناسی خارج از کشور و برگزاری دور ه های دانش افزایی برای خارجیان، تمهیدات بیشتری پیشنهاد میشود.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان میدهد اتاقهای ایران مورد بررسی در این پژوهش، گامهای اولیه و اساسی را در راستای ارائه خدمات بهینه و ارتقای کیفیت مجموعه خود برداشتهاند، اما در برخی موارد همچون تخصیص اعتبار کافی در تأمین منابع و تجهیزات، ایجاد ارتباط بیشتر با مراکز مطالعات ایرانشناسی خارج از کشور و برگزاری دورههای دانشافزایی برای خارجیان، تمهیدات بیشتری پیشنهاد میشود.
این مقاله با روشی تاریخی- توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهیی به باورها و افسانههای پیرامون احجار کریمه در کتاب «عجایبالمخلوقات و غرائبالمجودات» زکریای قزوینی پرداخته که ماحصل این بررسی، طبقهبندی این باورها در زیرمجموعههای خواص درمانی احجار، خواستگاههای آنها، باورهای شگرف، مقایسة تطبیقی با کتب تخصصی جواهرشناسی شهیر و همچنین بررسی ریشههای غیر بومی آنها در فلات ایران است.
پس چنان که مطرح شد، با توجه به ریشهشناختی نام سنگها، بررسی مکانها و پراکندگی جغرافیایی معادن آنها، نبود منابع موثق از ایران باستان پیرامون باور به این سنگها و همچنین تحلیل روایات نخستین پیدایی این احجار توسط انسان، میتوان چنین نتیجه گرفت که کتب جوهرشناسی و همچنین فصل معدنیات عجایبنامهها، خصوصا عجایب نامه قزوینی به عنوان عالیترین نمونه این نوع ادبی که بر پایة احجار ارسطو و طلسمات بلیناس نگاشته شدهاند_ با توجه به این که تمامی اقوال ذکر شده در این منابع از این دو تن است_ بازتاب دهندة عقاید و باورهایی غیربومی هستند که از طریق نهضتهای ترجمه از یونانی و سریانی وارد کتب فارسی و عربی شده و با گذشت سالیان دراز به صورت سنتی ادبی درآمده و در دایرهالمعارفهای طبیعی، کتب طبی و علمی و حتی ادبی، برای مضمونسازی اشعار به کار رفتهاند.