Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی دلالت حدیث خیر القرون در حجیت فهم سلف

نویسنده:

(19 صفحه - از 7 تا 25)

سلفی­ها مدعی هستند که باید بر اساس فهم سلف صالح، به تفسیر متون دینی از جمله کتاب و سنت پرداخته شود. یکی از مهم­ترین دلیل آنها بر این مدّعا، "حدیث خیر القرون" است. آنها با استناد به این حدیث معتقد به­حجیت فهم نسل­های صحابه، تابعین و تابع تابعین هستند. مستند آنها از حیث سندی، گرچه با مبانی­شان قابل مناقشه نیست و تلقی به­قبول است، اما از حیث دلالت قابل مناقشه است؛ به‌طوری­که بخاری و مسلم از ضبط حدیث با واژه "خیر القرون" اعراض کرده­اند و طریق صیغه جمع واژه "قرن" را احمد در مسند خود به­طریق صحیح، "خیر الناس اقرانی" نقل کرده است. اقران جمع "قرن،" (به­کسر قاف) به­معنای شبیه و مانند می‌شود و با این تفسیر، دیگر حدیث ناظر به شمارش نسل­ها نیست؛ علاوه بر اینکه حدیث، طریق معتبر دیگری دارد که مسلم در صحیح خود نقل کرده و خیریت را شامل چهارم، و بعد از تابع تابعین کرده است. بر فرض قبول خیریت بر این سه نسل، دلیلی بر تعمیم خیریت به تک­تک افراد این سه نسل وجود ندارد؛ بلکه حاکی از خیریت به­شکل اجمال در این سه نسل می­باشد که بر فرض قبول آن هم، خیریت در حدیث هیچ­گاه حاکی از حجیت نیست؛ وگرنه لوازمی را در پی خواهد داشت که خود سلفی­ها بدان ملتزم نخواهند شد.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.