چکیده:
یکی از مولفه های مهم در رقابت پذیری بازاریابی درونی می باشد که به کارکنان به عنوان با ارزش ترین دارایی سازمان نگریسته میشود. از این رو، هدف از تحقیق حاضر تعیین رابطه بازاریابی درونی با تعهد سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران می باشد. بدین منظور با توجه به جدول مورگان از بین کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران که تعداد آنها 220 نفر بوده و در سال 1397 مشغول به کار بودند، 136 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پس از انجام مراحل فوق با استفاده از الف) پرسشنامه بازاریابی درونی با ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده برابر با 0/94 که مقیاس آن توسط فورمن و مونی (1995) تدوین گردید، ب) پرسشنامه تعهد سازمانی با ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده برابر با 0/93 که مقیاس آن توسط توسط آلن و مایر (1991) تدوین گردید، به تعیین رابطه بازاریابی درونی با تعهد سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران پرداختیم. برای بیان همبستگی بین متغیرهای ین متغیر های بازاریابی درونی و تعهد سازمانی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن بود که بین بازایابی و ابعاد تعهد سازمانی (تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری) رابطه معناداری وجود دارد. یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن بود که بین بازاریابی درونی با تعهدسازمانی و اثربخشی سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران رابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
3- یافته های تحقیق بر اساس نتایج جدول (1) می توان گفت که چون ضریب همبستگی محاسبه شده (514/0) با اطمینان 95% از ضریب همبستگی جدول بحرانی(208/0) بزرگتر است و مقدار سطح معنی داری (000/0) کوچکتر از سطح خطای 05/0 می باشد، بنابراین با 95 % اطمینان فرضیه تحقیق تایید می شود و فرضیه صفر رد می گردد و نتیجه گرفته می شود که بین رابطه بازاریابی درونی با تعهد عاطفی در اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران رابطه وجود دارد.
) بر اساس نتایج جدول (2) می توان گفت که چون ضریب همبستگی محاسبه شده (510/0) با اطمینان 95% از ضریب همبستگی جدول بحرانی (208/0) بزرگتر است و مقدار سطح معنی داری (000/0) کوچکتر از سطح خطای 05/0 می باشد، بنابراین با 95 % اطمینان فرضیه تحقیق تایید می شود و فرضیه صفر رد می گردد و نتیجه گرفته می شود که بین رابطه بازاریابی درونی با تعهد مستمر در اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران رابطه وجود دارد.
) بر اساس نتایج جدول (3) می توان گفت که چون ضریب همبستگی محاسبه شده (727/0) با اطمینان 95% از ضریب همبستگی جدول بحرانی(208/0) بزرگتر است و مقدار سطح معنی داری (000/0) کوچکتر از سطح خطای 05/0 می باشد، بنابراین با 95 % اطمینان فرضیه تحقیق تایید می شود و فرضیه صفر رد می گردد و نتیجه گرفته می شود که بین رابطه بازاریابی درونی با تعهد هنجاری در اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران رابطه وجود دارد.