چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی همیار دبیر و خودارزیابی دانش آموزان بر «انگیزش خود» و پیشرفت تحصیلی در سطوح بالای یادگیری دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی بوده و عمل آموزشی در دو گروه آزمایش اجرا شد، روش تدریس یادگیری مشارکتی همیار دبیر در یک گروه و در گروه دیگر همین روش به همراه خودارزیابی دانش آموزان به مدت هشت جلسه 90 دقیقه ای به کار گرفته شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر سال سوم دوره متوسطه نظری شهر بیرجند و نمونه پژوهش شامل 54 نفر به صورت 3 گروه 18 نفری (دوگروه آزمایش و یک گروه کنترل) بود. نمونه در دسترس و ابزار پژوهش بخشی از پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودانگیخته (MSLQ) پینتریچ و دی گروت به علاوه یک آزمون پیشرفت تحصیلی هندسه محقق ساخته برای سنجش سطوح پایین و بالای حیطه شناختی بوده است. از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی برای بررسی داده های آزمون انگیزش خود استفاده شده است. برای تحلیل داده های حاصل از آزمون پیشرفت تحصیلی از آزمون تحلیل واریانس مختلط استفاده شده است. عمده ترین یافته های پژوهش حاکی از آن است که «یادگیری مشارکتی و خودارزیابی» درارتقاء «انگیزش خود» دانش آموزان در درس هندسه تأثیر دارد. همچنین«یادگیری مشارکتی و خودارزیابی» بر مؤلفه های انگیزش خود یا همان «باورهای انگیزشی» تأثیر و تفاوت معناداری را در گروه ها نشان داد. علاوه بر این، الگوی یادگیری مشارکتی همیار دبیر و خودارزیابی هم در سطوح بالای یادگیری و هم در سطوح پایین یادگیری دانش آموزان در حیطه ی شناختی تأثیر مثبتی داشت.
خلاصه ماشینی:
٣)«باورهای ارزش 1 Valuation 2 Educational Interaction 3 Self-regulation learning 4 Metacognitiv 5 Anderson & Krathwohl وعلاقه » است که ادراک دانش آموزان از علاقه های شخصی مثلا دوست داشتن تکلیف و اهمیت و فایده مندی آن تکلیف را برای وی نشان می دهد.
این الگو همچنین ، مسئولیت مشترک، تعامل و احساسات مثبت تر نسبت به تکالیف و افراد دیگر ایجاد می کند، روابط بهتر میان گروهی به وجود میآورد، و منجر به تصویر بهتری از خویشتن برای دانش آموزانی با پیشینه پیشرفت تحصیلی ضعیف می شود» علی-اسماعیلی(٢٠٠٦,Ali-Ismaili) تحقیقی با عنوان «مقایسه اثربخشی روش های تدریس سنتی و مشارکتی درس انشای دوره ی راهنمایی» را به انجام رساند.
در نهایت با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه از نمره های پیش آزمون و پس آزمون هر دو گروه با ٩٩ درصد اطمینان این نتیجه حاصل شد که روش تدریس مشارکتی موجب افزایش میانگین نمرات دانش آموزان در درس انشاء می شود.
با توجه به اهداف مذکور و با در نظر گرفتن تحقیقات پیشین در قلمرو موضوع مورد بررسی، فرضیه های زیر تدوین شد: ١- یادگیری مشارکتی همیار دبیر و خودارزیابی بر ارتقاء انگیزش خود دانش آموزان سوم نظری تاثیر دارد.
Comparison of traditional and cooperative learning on the academic achievement and self-esteem of students in third grade school district 10 of Tehran.
Relationship between peer orientation and achievement cooperative learning-based research, Journal of Educational, 94.
Effects of Cooperative Learning on Achievement Motivation of Female University Students.