چکیده:
در سیر تحول و تبارشناسی دولت از دول کلاسیک به دول جدید، به مفاهیمی مانند: دول دو فاکتو، شبه دولتها، نیمه دولتها و... ، میرسیم. بهطورحتم این دول نوظهور، نیاز به گزارهایی با عنوان برندسازی جغرافیایی و یا برندسازی ژئوپلیتیک دارند. برند سازی ژئوپلیتیک از کارکردهای اصلی کارگزاران ژئوپلیتیک و در ارتباط عمیق و وثیق با دو مفهوم کد / بینش ژئوپلیتیک است. ادبیات فراوانی در این حوزه برندسازی توسط اندیشمندان به رشته تحریر در آمده است، که البته بار مدیریتی داشته و بالطبع، چشم انداز، ماموریت، اهداف، ارزشها، اجرا و تحلیل موقعیتی در آنها برجسته است. ظهور مدل برندسازی ژئوپلیتیک وابسته به ذینفعان آن است، چرا که آنها شروع کننده و مدیریت فرآیند برند را برعهده دارند. برندسازی ژئوپلیتیک همچنین میتواند تحلیل جامعی را از شبه دولتها و یا ساختارهای دو فاکتو، ترسیم کند. فراموش نشود مدل برندسازی ژئوپلیتیک بر بافت ژئوپلیتیکی دولت و ملتهای ضعیف، علیه ساختار و کارگزارهای جدید و بر روی گسلهای تمدنی و سرزمینی رخ میدهد. فرضیه این تحقیق، پاسخ به پرسش کالین فلینت در خصوص دو موضوع کلیدی است که آیا کارگزاران ژئوپلیتیک واجد کدهای ژئوپلیتیکی هستند؟ آیا ضرورت مفهوم کد ژئوپلیتیک برای فهم کنشگری کارگزاران ژئوپلیتیک است؟ در این راستا با اثبات کیفیت این کدها به برندسازی ژئوپلیتیک کارگزاران ژئوپلیتیک در خاورمیانه می پردازد.
خلاصه ماشینی:
هدف اين تحقيق مفهوم سازي مدل برندسازي ژئوپليتيک براي تحليل ظهور واحدهاي جدي دوفاکتو در آسياي غربي و کارگزاران جديدي که پس از آشوب ژئوپليتيکي داعش در خاورميانه به وجود آمده است ، تمرکز مي يابد.
فراموش نکنيم ، مدل برند سازي ژئوپليتيک مي تواند براي تحليل جامع براي صورت بندي واحدهاي جديد دوفاکتو مورد استفاده قرار گيرد و به مثابه ابزاري براي فرآيند ايجاد برندهاي ژئوپليتيکي باشد.
در نمائي کلي مي توان کدهاي ژئوپليتيکي را به عنوان سازه هاي جغرافيايي ، منافع دولت هائي که ميداني از فرهنگ ژئوپليتيکي «اعلي » را دارند دانست که توسط نخبگان صورت بندي مي شود به دنبال تحولات جهان عرب و آنارشي ژئوپليتيک حاصل از ظهور گروه داعش ، قوميت هائي مانند حوثي ها در يمن ، کردهاي سوريه کانتون هاي موجود در آن ، حزب کارگران کردستان ترکيه ، کردستان عراق با پيشينه يک حکومت دو فاکتو و حزب الله به عنوان سوژه هاي ژئوپليتيک ، کدها و بينش ژئوپليتيکي متفاوت از ساختارهاي ژئوپليتيکي کلاسيک و مستقر را تعريف کرده اند که ساختارهاي مذکور را تحت تاثير قرار داده است .
جدول ٣: مدل برند سازي ژئوپليتيک واحدهاي جغرافيايي دوفاکتو (رجوع شود به تصویر صفحه) فضاهاي تجزيه شده و ترسيم کدهاي کارگزاران ژئوپليتيک توجه به مقوله فضا به عنوان يک سرمايه استراتژيک در نگاه پست مدرن ، اولويت سياست گذاري جغرافيايي کشورها است .
(عبداله پور و حاتمي ، ١٣٩٦: ٨٥) بايد گفت که اين فضاهاي تجزيه شده ، نتيجه دولت - ملت هاي شکننده خاورميانه اي حاصل از مرزهاي تصنعي خاورميانه اي است که مرزهاي هويتي ناپايداري دارند.
T ( ) Barry Bartmann, and Henry Srebrnik (eds.