چکیده:
در«عصر اصطکاک فلزات»، انسان معاصر، بیش از هر زمان دیگری نیازمند آموزه های تعلیمی است. با تمام مزایایی که این عصر داشته است، باز مشاهده می شود که انسان امروز در جست و جوی راه هایی برای پر کردن خلاء های ناشی از فقدان معنویت است و نتیجه این کاوش، بازگشت ناخودآگاه او به سمت ارزش های معنوی و اخلاقی است. شاید به این دلیل باشد که متون تعلیمی و اخلاقی از قدیم الایام مورد توجه شاعران و نویسندگان ایرانی بوده است و بیانگر نقش مهم ادبیات در گسترش آموزه های تعلیمی و اخلاقی است. جنبه شاعرانه اشعار تعلیمی در ادبیات فارسی بسیار برجسته است، این گونه اشعار در کشور ما بیشتر به گونه غنایی است زیرا شور و احساس شاعر نسبت به مسائل اخلاقی، تعلیمی، اجتماعی، عرفانی و مذهبی در آن ها جلوه گر است. نگارنده مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی اشعار دو بانوی برجسته و تاثیرگذار در شعر از ایران و عراق، فروغ فرخزاد و نازک الملائکه را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده است و به این نتیجه رسیده است که هر دو شاعر به آموزه های تعلیمی و اخلاقی توجه داشته اند و مفاهیمی چون، مهرورزی(عشق)، فقرستیزی و دفاع از محرومین، آرمان گرایی، عدالت خواهی در اشعارشان به طور گسترده به کار رفته است.
خلاصه ماشینی:
نگارندۀ مقالۀ حاضر با روش توصیفی-تحلیلی اشعار دو بانوی برجسته و تاثیرگذار در شعر از ایران و عراق، فروغ فرخزاد و نازک الملائکه را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده است و به این نتیجه رسیده است که هر دو شاعر به آموزه های تعلیمی و اخلاقی توجه داشته اند و مفاهیمی چون، مهرورزی(عشق)، فقرستیزی و دفاع از محرومین، آرمان گرایی، عدالت خواهی در اشعارشان به طور گسترده به کار رفته است.
آموزه های تعلیمی، اخلاقی، شعر معاصر، فروغ فرخزاد، نازک الملائکه طرح مسأله «افلاطون، نخستین کسی است که بر ارزش اخلاقی در ادبیات تکیه می کند»(اسلامی ندوشن، ۱۳۷۰: ۲۲۶).
مقالات، کتاب ها ورساله های فراوانی نیز نوشته شده است اما در بارۀ آموزه های تعلیمی و اخلاقی در شعر این دو شاعر تحلیل کاملی صورت نگرفته است درنتیجه نگارنده برآن شد که نقدی هرچند موجز وکوتاه در زمینۀ مفاهیم مشترک به کار رفته در شعر هردوشاعر برای علاقه مندان ادبیات معاصر و شعر فروغ و نازک فراهم نماید.
پرسش هایی که به ذهن متبادر شد ودر اثنای متن اصلی به آن ها پاسخ داده شد شامل؛ ۱-مهم ترین آموزه های تعلیمی و اخلاقی که در اشعار این دو شاعر مطرح شده کدام هستند؟ ۲-علت یا علل گرایش شاعران مورد نظر به آموزه های تعلیمی و اخلاقی چیست؟ پیشینیه پژوهش منابع زیادی در بارۀ زندگی وشعر فروغ فرخزاد و نازک الملائکه نوشته شده است که به اختصارعبارتند از: ۱- بررسی تطبیقی تصویر مرگ در شعرفروغ ونازک(1391)نوشته ی علی نوروزی و یسری رابحی.