چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿـﺮ ﻛﻮﺷﺸـﻲ اﺳـﺖ ﺑـﺮای ﺗﺒﻴـﻴﻦ ﭼﻴﺴـﺘﻲ «رﺳـﺎﻧﻪ ﻫـﺎی ﺟﺪﻳـﺪ»و ﺗﻮﺻـﻴﻒ وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎی آن ﻫﺎ و ﺗﺒﻴﻴﻦ وﺟﻮه ﺗﻔﺎوﺗﺸﺎن ﺑﺎ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻗﺪﻳﻢ. ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻫﻢ زﻳﺴﺘﻲ روزاﻓﺰون اﻧﺴﺎن ﺑﺎ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ، درک ﻣﺎﻫﻴﺖ اﻳﻦ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ اﻣﺮوزه ﺑﺴﻴﺎر ﺿﺮوری اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ، ﻛﻪ از روش ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ـ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ ﺑﻬﺮه ﺑﺮده اﺳﺖ، ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ ﻛﻪ رﺳﺎﻧﻪ ﻫـﺎی ﺟﺪﻳـﺪ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻳﻲ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﺘﻔﺎوت و ﻧﻮﻇﻬﻮر، از ﺳﺎﻳﺮ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻣﺘﻤﺎﻳﺰ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ و ﻣﻌﺎﻧﻲ ﺟﺪﻳﺪی ﺑﻪ وﺟﻮد آﻣﺪه اﺳﺖ، ﺗﺎﺣﺪی ﻛﻪ آﺛﺎر و ﻟﻮازم آن همه اﺑﻌـﺎد زﻧـﺪﮔﻲ اﻧﺴﺎن ﻣﻌﺎﺻﺮ را در ﺑﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. روﺷﻦ اﺳﺖ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ آﻳﻨﺪه ﭘﮋوﻫﻲ و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ رﺳﺎﻧﻪ ﻫـﺎی ﺟﺪﻳﺪ ﻳﺎ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ آن ﻫﺎ ﻳﺎ ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ آن ﻫﺎ و ﺑﻬﻴﻨﻪ ﺳﺎزی ﺷﺎن ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﺷﻨﺎﺧﺖ آن ﻫﺎﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
9. رمزگان امر به معروف و نهی از منکر رسانهای در مستند اجتماعی از میان انواع برنامههای رسانهای ارزش و کاربرد فیلم مستند، بهمثابۀ رسانهای مؤثر و پویا، در عرصۀ آموزش، ارائۀ دانش، و ارتقای سطح آگاهی انسان دربارۀ خود، جامعه، محیط زندگی، طبیعت، توسعه و ترویج فرهنگ، و بهطور کلی جهانشناسی برای ما روشن است (ضابطی جهرمی 1387).
حال، اگر مستندساز از مقولۀ شخصیت بهره میجوید، میباید شخصیت خود را بهگونهای انتخاب و روایت کند که ارجاعی به پیامهای معروف و منکر داشته باشد و در مخاطب انگیزشی برای انجامدادن معروف و انجامندادن منکر ایجاد کند تا به این وسیله از مستند اجتماعی برای اجرای صحیح فرایند امر به معروف و نهی از منکر در رسانه استفاده کند.
1. 10 انتخاب شخصیتی معمولی، با مسئلهای قابلدرک و زندگی متحولشده درخصوص انتخاب شخصیت، یکی از کارشناسان معتقد است: «باید در نظر داشت که، اگر شخصیت فردی سیاسی باشد که پرداختن به او سبب شود گزارهها و معانی به ذهن مخاطب متبادر شود و او فکر کند که مستندساز قصد تبلیغ انتخاباتی را داشته است، مستندساز نباید از این شخصیت استفاده کند.
8. 10 همذاتپنداری با شخصیت بهوسیلة معرفی واقعیتها و شباهتها و تفاوتهای او با مخاطب درخصوص روایت الگو در مستند اجتماعی، یکی از کارشناسان بیان میدارد: «باید درنظر داشت که تفاوت بنیادی سینمای مستند با سینمای داستانی در این است که در سینمای داستانی جهانی خلق میشود که احتمالا در جهان بیرون نمیشود معادلش را پیدا کرد، ولی درطول یک فیلم میتوان آن را باور کرد.