چکیده:
یکی از ویژگیهای سازمانهای جدید انباشتگی بیش از حد دانش در سطح رقابت است بهطوریکه
افزایش حجم اطلاعات در سازمانها لزوم تحلیل و استفاده درست و منطقی از آنها در تصمیم های
سازمانی طی دو دهه اخیر باعث ظهور پدیدهای به نام هوش رقابتی شده است. هوش رقابتی به عنوان
یک ابزار مدیریت راهبردی و یکی از سریعترین زمینه های رشد کسب وکار دنیا مطرح است.
هدف: تحقیق حاضر، با هدف بررسی تاثیر کارکردهای هوش رقابتی با اثربخشی استراتژیهای
بازاریابی در شعب بانک ملی خوزستان انجام گرفته است.
روش: این پژوهش به دلیل ماهیت موضوع، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این
پژوهش را کارمندان و مدیران بانک ملی خوزستان تشکیل داده اند که تعداد 205 نفر براساس فرمول
کوکران نظرسنجی گردیدند. برای اندازه گیری مولفه ها از پرسشنامه هوش رقابتی و استراتژی
بازاریابی گلدسون و همکاران، ) 2012 ( استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر
تک نمونه ای استفاده t استفاده از شاخص های آمار توصیفی از روش آمار استنباطی، واریانس و آزمون
شده است.
نتیجه گیری: کارکردهای هوش رقابتی بر استراتژیهای بازاریابی در شعب بانک ملی خوزستان تاثیر
مثبت و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین ضمن سنجش یکی از آماره های مناسبت مدل (هرچه مقدار ضریب تعیین تعدیل شده به مقدار ضریب تعیین نزدیک تر باشد، حاکی از مناسب بودن مدل رگرسیونی است )، چنین میتوان بیان نمود که حدود ٢٤ درصد از تغییرات متغیر وابسته استراتژیهای بازاریابی توسط هوش رقابتی تبیین میشود.
بنابراین ضمن سنجش یکی از آماره های مناسبت مدل (هرچه مقدار ضریب تعیین تعدیل شده به مقدار ضریب تعیین نزدیک تر باشد، حاکی از مناسب بودن مدل رگرسیونی است )، چنین میتوان بیان نمود که حدود ٦ درصد از تغییرات متغیر وابسته استراتژیهای بازاریابی توسط فرصت های بازار تبیین میشود.
بنابراین ضمن سنجش یکی از آماره های مناسبت مدل (هرچه مقدار ضریب تعیین تعدیل شده به مقدار ضریب تعیین نزدیک تر باشد، حاکی از مناسب بودن مدل رگرسیونی است )، چنین میتوان بیان نمود که حدود ٢٣ درصد از تغییرات متغیر وابسته استراتژیهای بازاریابی توسط آگاهی از تهدیدات رقبا تبیین میشود.
بنابراین ضمن سنجش یکی از آماره های مناسبت مدل (هرچه مقدار ضریب تعیین تعدیل شده به مقدار ضریب تعیین نزدیک تر باشد، حاکی از مناسب بودن مدل رگرسیونی است )، چنین میتوان بیان نمود که حدود ٤٠ درصد از تغییرات متغیر وابسته استراتژیهای بازاریابی توسط آگاهی از مخاطرات رقبا تبیین میشود.
(2008) Competitive Intelligence Apractitioner, academic, and interdisciplinary perspective, European Journal of Marketing, vol.
Rouach Daniel and Patrice Santi 2001 Competitive Intelligence Adds Value: Five Intelligence Attitudes,European Management Journal, Vol. 19, No. 5, pp.