چکیده:
در اثر گسترش نوگرایی و نوسازی در عرصه جهانی و به دنبال آن خودآگاهیهای سرچشمه گرفته از شرایط و ویژگیهای زندگی در جهان مدرن، درحالیکه قسمت اعظم جامعه ما سنتی است، قسمی از آن مدرن و قسمی دیگر پستمدرن است. چنین وضعیتی منشأ بحران هویت و بهتبع آن اهمیت یافتن موضوعات مربوط به هویت و فرآیندهای هویتیابی در جامعهشناسی شده است. از اینرو پژوهش حاضر، با هدف بازسازی معنایی ساخت هویت شخصی پستمدرن جوانان شهر بجنورد از روش نظریه زمینهای بهره برده است. دادههای کیفی از طریق تکنیک مصاحبه عمیق گردآوری و جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات و ارائه نظریه نهایی از کدگذاری نظری استفادهشده است. براساس روش نمونهگیری هدفمند و نیز معیار اشباع نظری، 27 نفر از جوانان در این پژوهش شرکت کردند و اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق گردآوری و فهم و درک آنها نسبت به هویت شخصی پستمدرن مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای بهدستآمده با استفاده از نظریه زمینهای شامل ده مقوله عمده مصرفمحوری، نسبیگرایی، سیالیت، تفکر بازاندیشانه، گروه مرجع، خود بیانگر باوری، هویت گزینشی، رسانههای همگانی، رضایتمندی و سبک زندگی است. مقوله هسته این بررسی «هویت شخصی پستمدرن» است که سایر مقولات عمده را دربر میگیرد. نظریه زمینهای بهدستآمده در قالب مدل پارادایمی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
بازسازی معنایی ساخت هویت شخصی پستمدرن (مورد مطالعه: جوانان شهر بجنورد) محسن نیازی 1 ، هادی افرا 2 چکیده در اثر گسترش نوگرایی و نوسازی در عرصه جهانی و به دنبال آن خودآگاهیهای سرچشمه گرفته از شرایط و ویژگیهای زندگی در جهان مدرن، درحالیکه قسمت اعظم جامعه ما سنتی است، قسمی از آن مدرن و قسمی دیگر پستمدرن است.
در صورتی که با توجه به ماهیت موضوع، برای درک پدیدهای مانند هویت شخصی باید به شرایط اجتماعی و درک اعضای آن محیط توجه کرد و ذهنیت افراد را مورد بررسی قرار داد که این کار فقط با استفاده از روشهای کیفی امکانپذیر است.
جدول 3- مفاهیم، مقولههای عمده و مقوله هسته مفاهیم اولیه مقولات عمده مقوله هسته آزادی در مصرف، لذتگرایی، کالاهای لوکس مصرف محوری هویت شخصی پستمدرن تضعیف کلیشههای جنسیتی، تضعیف مقولههای ساختاری هویتیابی (طبقه، جنسیت و نژاد)، سنتگریزی، استقبال از تغییر نسبیگرایی دوستیهای گذرا، ژستهای بدنی، تکراری شدن ظاهر، سلطه رسانهها و ویترین فروشگاهها، سلیقه و ترجیحات فردی سیالیت تنوع هویت در فضاهای اجتماعی (خانه، مدرسه، محل کار، دانشگاه)، تولید روایتهای جدید از خود هویت گزینشی جراحی زیبایی، نظارت دائمی بر رفتارهای خود، گفتگوی درونی با خویشتن، گذشتهنگری انتقادی، نظارت بر خود تفکر بازاندیشانه افزایش اعتمادبهنفس، تصمیمگیریهای شخصی، تأثیرگذاری رضایتمندی پذیرش مخاطره، تلاش برای موقعیت اجتماعی بالاتر خود بیانگر باوری ناتوانی، تأسف، سرخوردگی، ناامیدی نارضایتی از شیوه زندگی شبکههای دوستی، همسایگان گروه مرجع ماهواره، تلویزیون، اینترنت، شبکههای مجازی، اجتماعی شدن فضاهای ارتباطی در زیر بهاختصار به هر یک از مقولههای عمده و مقوله هسته با ارجاع به درک و دیدگاه افراد مورد مطالعه، پرداخته میشود.