چکیده:
یکی از مباحثی که موسسات در بازارهای داخلی و خارجی خود بسیار به آن توجه دارند، تدوین استراتژی
بازاریابی مناسب برای رسیدن به بازار هدف خود و در نهایت رسیدن به هدف سازمانی خود می باشد. از
آنجا که تمام فعالیت های موسسات و شرکت ها اصولا منجر به تولید کالا نمی شود و در بسیاری از جوامع
نیروهای زیادی در صنایع خدماتی فعالیت دارند و تولید ناخالص ملی را برعهده دارند، هرچه امور تجارت
و فعالیت ها پیچیده تر، تخصصی تر و رقابتی تر باشد، امور خدماتی رشد بیشتری می یابد و مدیران نیز
ناگزیرند برای اداره بهتر سازمان های خود در دنیای فعال و پررقابت امروز با اصول بازاریابی آشنا شده و از
فنون بازاریابی در ارائه خدمات و ارضای نیاز مشتریان خود بهره گیرند. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر
استراتژی بازاریابی و ارزیابی محصول در شرکت های صادراتی صنایع غذایی می باشد. این تحقیق از نظر
هدف کاربردی بوده و از نظر روش توصیفی- همبستگی می باشد چون به بررسی متغیرها و اثرات آن بر
یکدیگر می پردازد. در این تحقیق از روش توصیفی پیمایشی استفاده خواهد شد. و از آزمون های آماری
رگرسیون و همبستگی برای تجزیه وتحلیل استفاده خواهد شد. جامعه آماری این تحقیق در شرکت های
صنایع غذایی می باشد. داده های این تحقیق از مطالعات کتابخانه ای و توزیع پرسشنامه های استاندارد در
ارتباط با متغیرها جمع آوری خواهد شد. در این تحقیق ابتدا از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار
SPSS استفاده خواهد شد که آزمون های نرمالیته و همبستگی را دربر می گیرد و سپس برای آزمون فرضیه ها از رگرسیون و همبستگی پیرسون استفاده می شود.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که تمام فعاليت هاي موسسات و شرکت ها اصولا منجر به توليد کالا نميشود و در بسياري از جوامع نيروهاي زيادي در صنايع خدماتي فعاليت دارند و توليد ناخالص ملي را برعهده دارند، هرچه امور تجارت و فعاليت ها پيچيده تر، تخصصيتر و رقابتيتر باشد، امور خدماتي رشد بيشتري مييابد و مديران نيز ناگزيرند براي اداره بهتر سازمان هاي خود در دنياي فعال و پررقابت امروز با اصول بازاريابي آشنا شده و از فنون بازاريابي در ارائه خدمات و ارضاي نياز مشتريان خود بهره گيرند.
به عبارتي ديگر، يک شرکت يا سازمان ، جهت تحقق اهداف کلان و اهداف بازاريابي خود نياز به برنامه بازاريابي دارد که يکي از ستاده هاي مهم اين فرايند، انتخاب استراتژي بازاريابي مناسب است (ممدوحي و سيد هاشمي، ١٣٩٧).
لذا، مسئله اصلي مربوط به قلمرو استراتژي بازاريابي، عبارت است از تعيين بازارهاي هدف خاص براي يک خانواده محصول خاص و يا يک محصول خاص ، سپس شرکت ها از طريق آميخته بازاريابي طبق نيازها و خواسته هاي مشتريان بالقوه در آن بازار هدف به دنبال مزيت رقابتي و ايجاد هم افزايي ميباشند (واکر و ديگران ، ١٣٩٣).
تاکيد مديريت بازاريابي بيشتر بر تعيين محصولات سازمان بر مبناي نيازها و خواسته هاي بازار موردنظر و نيز 1- Marketing 2- Philip Kotler 3- Marketing Management استفاده از قيمت گذاري، ارتباطات و توزيع موثر جهت آگاهي دادن ، ايجاد محرک و ارائه خدمت به بازار است (روستا و همکاران ، ١٣٨٤).