چکیده:
موضوع تاثیر طلاق والدین بر دانش آموزان در مدرسه موضوعی است که در رابطه با آن پژوهش های
زیادی نگارش می شود. همچنین در رابطه با موضوع عدم تمرکز دانش آموزان و بررسی روابط و تاثیرات
آنها بر روی هم نیز جای بسی تامل است. پژوهشگران در رشته آموزش ابتدایی همواره بررسی های علمی و پژوهشی خود را در این رابطه در معرض مخاطبین این رشته قرار دادهاند. در مقاله حاضر نیز تلاش شده است که این موضوع بیشتر و دقیقتر بسط داده شود. نهاد خانواده در دنیای کنونی به طور گسترده ای طلاق را تجربه می کند. تغییرات خانواده و افزایش نرخ طلاق در جامعه ی ایران نیز نگرانی های اجتماعی را به وجود آورده است. مسئله ی طلاق، به ویژه به جهت پیامدهای نظیر افسردگی، پرخاشگری، افت تحصیلی، بزهکاری، رشد اجتماعی که برای فرزندان طلاق در پی دارد و آینده ی آنان را متاثر می سازد، بسیار حائز اهمیت است. یافته های تحقیق نشان می دهد که فاکتورهای مورد بحث ارتباط عمیق و غیرقابلاجتنابی با هم دارند و رابطه معناداری بین داده های پژوهش وجود دارد.
از این رو پیشنهاد می شود مباحث تاثیر طلاق والدین بر دانش آموزان در مدرسه و عدم تمرکز دانش آموزان
در مراکز آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی مطرح گردد. و نتایج تحقیقات به صورت پروپوزال های نظری ارائه گردد.
خلاصه ماشینی:
(حسيني، ١٣٩٤) به جرئت ميتوان گفت که پرداختن به موضوع تاثير طلاق والدين بر دانش آموزان در مدرسه يکي از اساسيترين مسائلي است که ميتوان در آموزش ابتدايي به آن پرداخت و همچنين در اين رابطه موضوع مهمي که جاي بحث دارد موضوع عدم تمرکز دانش آموزان است .
(رضايي، ١٣٩٥) يکي از مهمترين مسائل پيرامون تاثير طلاق والدين بر دانش آموزان در مدرسه موضوع عدم تمرکز دانش آموزان است که ميتواند نقش تعيين کننده اي را در رابطه با نتايج پژوهش هاي پژوهشگران آموزش ابتدايي ايفا نمايد.
آنچه حائز اهميت است پرداختن به موضوع تاثير طلاق والدين بر دانش آموزان در مدرسه و همچنين موضوعاتي چون عدم تمرکز دانش آموزان ميتواند افق هاي تازه اي را در عرضه آموزش ابتدايي در پيش روي انديشمندان باز کند.
1- Self-selection 2- Self-directed تاکنون در جامعه ما درباره ي موضوع تاثير طلاق والدين بر دانش آموزان در مدرسه در موسسات آموزش عالي و تأثير آن بر عدم تمرکز دانش آموزان و عملکرد آنها بررسي چنداني صورت نگرفته است فقدان ابزار مناسب براي ارزيابي پژوهش هاي صورت گرفته و استفاده از آن در فعاليت هاي آموزشي، کنفرانس ها و فراخوان هاي علمي و آموزشي به شدت به چشم ميخورد.
با توجه به عدم پژوهش هاي کافي در زمينه تاثير طلاق والدين بر دانش آموزان در مدرسه و نيز جديد بودن اجراي اين پژوهش در جامعه مورد مطالعه ، پژوهش حاضر با هدف مذکور اجرا گرديد.