چکیده:
نوجوانی از مراحل مهم رشد و تکامل انسان است که ویژگیهای رشدی آن میتواند زمینهساز بروز انواع انحرافات و اختلالات شود. دختران به دلیل ویژگیهای جسمی و روانی خاص خود زودتر از پسران وارد مرحلة رشد جسمی و جنسی میشوند و مشکلات آنها در ابعاد بهداشتی، روانی و اجتماعی به دلایل تفاوتهای فیزیولوژیک، نقشهای اجتماعی و سنتهای حاکم در جامعه بیش از پسران است. با توجه به اینکه تاکنون پژوهشی در جهت کشف و تبیین چگونگی رفتارهای انحرافی نوجوانان دختر انجام نگرفته است، پژوهش حاضر در نظر دارد با روش کیفی استقرایی به تحلیل رفتارهای منحرفانة جنسی نوجوانان دختر بپردازد. این تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری نظری و مشارکت 17 نوجوان دختر بین 12ـ15 سال به صورت هدفمند انجام شد. در این تحقیق، تکنیک استفادهشده برای جمعآوری دادهها مصاحبة نیمهساختاریافته و عمیق بود و از روش گراندد (سیستماتیک: استراوس و کوربین) برای تحلیل دادهها استفاده شد. تحلیل درنهایت به 9 مقولة اصلی کنش جنسیشدة فناوریمحور، فراغت خطرساز، خودتحریکی انفعالی، اختلالات هیجانی، سیستم نامطلوب حمایتی والدـ والدینی، فقدان آموزش جنسی مطلوب، فقدان مهارتهای خودتنظیمی انگیزشی، بیهویتی دینی و محرکهای محیطی خودتحریکی و مقولة هستة «جامعهپذیری جنسی نابهنجار» انجامید.
خلاصه ماشینی:
این تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری نظری ٢ با مشارکت نوجوانان بین ١٢ـ١٥ سال است و تکنیک استفاده شده برای جمع آوری داده ها مصاحبۀ نیمه سـاختاریافته و عمیـق اسـت .
خودتحریکی انفعالی مشارکت کنندگان در این پژوهش از یک طرف به عوامل ناخوداگـاهی اشـاره مـی کننـد کـه بـه تحریک آن ها در زمان ها و مکان های مختلف منجر می شود؛ عواملی که مشـارکت کننـده اذعـان می کند در کنترل و اراده او نیست .
از طرف دیگر، بخشی از این تحریک ها به صورت خودآگاه و ارادی انجام می شود که ممکن است بر اثر عوامل ناخودآگـاه ، کـه قـبلا توضـیح داده شد، تحریک شوند و بعد برای ارضای نیاز جنسی خود به ارضای نامتعارف میـل جنسـی دسـت بزنند.
درواقع رسانه ها بستری فراهم مـی کننـد کـه برخـی از شـواهد نشـان می دهد تأثیر رسانه های جمعی (تلویزیون ، موسیقی ، فیلم ، مجله ) در جامعه پذیر کـردن جنسـی بر میل و رفتار جنسی نوجوانان حتی از خانواده ، دین ، مدرسه و همسالان بیشتر است [٥٣].
تا حد زیادی بی تـوجهی بـه مسائل آموزش جنسی در سنین خاص به نوجوانان و بی توجهی به دستورات دینی و مـذهبی در مراقبت های جنسی پیش از ازدواج زمینه را برای رفتارهای جنسـی نابهنجـار جامعـه پـذیرشـده فراهم می کند.
این نتایج می تواند برای آمـوزش خـانواده مؤثر باشد؛ همچنین برنامه ریزان و پژوهش گران حوزه مطالعات زنـان و همچنـین برنامـه ریـزان فرهنگی و آموزشی می توانند برای توسعۀ دانش نظری از آن استفاده کنند و زمینۀ پاسـخ گـویی به نیازهای نوجوانان را برای کنترل رفتارهای نابهنجار جنسی توسعه دهند.