چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل رابطه بین سرمایه اجتماعی و سرمایه روان شناختی در دانشجویان دختر دانشگاه کاشان است. نوع پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی همبستگی - است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دختر دانشگاه کاشان به تعداد 5323 نفر را شامل میشود که از میان آن ها با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده، 241 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش دو پرسشنامه سرمایه اجتماعی در قالب 25 گویه بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت و پرسشنامه سرمایه روان شناختی با 24 سوال در چهار مولفه )امید، تاب آوری، خوش بینی و خودکارآمدی( بر اساس مقیاس شش درجه ای لیکرت به کار رفته است. روایی محتوایی و سازه پرسشنامه ها تایید شد. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای سرمایه اجتماعی 85 / 0 و سرمایه روان شناختی 87 / 0 برآورد گردید. تحلیل دادهها در سطح توصیفی )فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار( و استنباطی )آزمون تی، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و معادلات ساختاری( با استفاده از نرم افزار Spss انجام گرفت. یافته ها نشان داد میانگین سرمایه اجتماعی و سرمایه روان شناختی در دانشجویان از میانگین فرضی بیشتر بود. ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد بین سرمایه اجتماعی
و هر یک از مولفه های سرمایه روان شناختی، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. ضریب رگرسیون نشان داد سرمایه اجتماعی قابلیت پیش بینی سرمایه روان شناختی دانشجویان را دارد.
خلاصه ماشینی:
ضريب همبستگي پيرسون نشان داد بين سرمايه اجتماعي و هر يک از مولفه هاي سرمايه روان شناختي، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
بهادري خسرو شاهي و همکاران (١٣٩١) در پژوهش خود به اين نتيجه رسيدند که سرمايه روانشناختي و مؤلفه هاي آن با سرمايه اجتماعي رابطه مثبت و معني داري دارد.
بهادري خسرو شاهي و همکاران (١٣٩١) در پژوهش خود به اين نتيجه رسيدند که سرمايه روانشناختي و مؤلفه هاي آن با سرمايه اجتماعي رابطه مثبت و معني داري دارد.
Analysis of the effect of organizational citizenship behavior and psychological capital on social capital, Iran Management Sciences Journal, 7 (2): 89-112.
Identifying the components of social capital in universities to provide a model for its promotion, Journal of Educational Leadership & Management, 2, 9-34.
The relationship between psychological capital with social capital in students of Tabriz University, Research & Health Journal, 2 (1): 145-153.
The relationship between emotional intelligence and social capital, Journal of Economy & Business, 1 (1): 43-58.
Psychological capital: developing the human competitive edge, Oxford, England: Oxford University Press.
The study of the relationship between social capital and psychological empowerment, 3th National Conference Modern Management Sciences, Iran, Gorgan: Academic and Professional Association of Managers and Consumers in Golstan Province.
Analysis of the relationship between social intelligence with social capital and social adjustment in students at University of Kashan, Journal of Social Psychology, 2, 44, 59- 72.
Theoretical survey of social capital research in Iranian Society, Behavioral Sciences Journal, 1, 29-52.