چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ظهور مهارت برجسته در پرتاب آزاد بسکتبال در سطوح مختلف مهارتی طبق مدل یادگیری نیوول بود.شرکت کنندگان در سه گروه مهارتی (10=n)، مرحله هماهنگی، مرحله کنترل هماهنگی و مرحله بهینه سازی قرار گرفتند و تعداد 350 شوت ثابت را از هفت نقطه پارامتری(74/ 2، 35/ 3، 96/ 3، 57/ 4، 18/ 5، 79/ 5، 4/ 6)، هر نقطه 50 شوت انجام دادند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد دقت افرادی که در مرحله سوم نیوول قرار داشتند، در نقطه 57/ 4 متری که همان خط پنالتی است، به طور معنی داری از پیش بینی معادله رگرسیون بالاتر بود و از ظهور مهارت برجسته حمایت کرد (05/ 0>P)، ولی سایر نقاط از اصول تغییرپذیری نیرو پیروی کردند و با افزایش پارامتر مسافت دقت اجرا کاهش یافت. همچنین بررسی رگرسیون چندگانه نشان داد که سایر نقاط مشارکتی در ظهور مهارت برجسته ندارند و این نتیجه شاید دلیلی باشد برای رد کردن دیدگاه عمومی بودن در به وجود آمدن مهارت برجسته.
خلاصه ماشینی:
۲ دانشیار گرو، یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه ،تهران، تهران، ایران ۳ دانشیار گرو، یادگیری و کنترل حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ،تهران، تهران، ایران چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی ظهور مهارت برجسته در پرتاب آزاد بسکتبال در سطوح مختلف مهارتی طبق مدل یادگیری نیوول بود شرکت کنندگان در سه گروه مهارتی ،(۱۰) مرحله ،هماهنگی مرحله کنترل هماهنگی و مرحله بهینه سازی قرار گرفتند و تعداد ۳۵۰ شوت ثابت را از هفت نقطه پارامتری ،۲٫۷۴ ،۳٫۳۵ ،۳٫۹۶، ۴٫۵۷، ۵٫۱۸، ۵٫۷۹، ۶٫۴ هر نقطه ۵۰ شوت انجام دادند نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد دقتِ افرادی که در مرحله سوم نیوول قرار داشتند، در نقطه ۴٫۵۷ متری که همان خط پنالتی است به طور معنی داری از پیشبینی معادله رگرسیون بالاتر بود و از ظهور مهارت برجسته حمایت کرد (۰٫۰۵>P)، ولی سایر نقاط از اصول تغییر پذیری نیرو پیروی کردند و با افزایش پارامتر مسافت دقت اجرا کاهش یافت همچنین بررسی رگرسیون چندگانه نشان داد که سایر نقاط مشارکتی در ظهور مهارت برجسته ندارند و این نتیجه شاید دلیلی باشد برای رد کردن دیدگاه عمومی بودن در به وجود آمدن مهارت برجسته واژه های کلیدی اختصاصی بودن تمرین عمومی بودن ،تمرین مدل نیوول مهارت برجسته، نظریه طرحواره نویسنده مسئول: تلفن : ۰۲۱۶۱۱۱۸۸۷۱ Email: shahbazimehdi@ut.