چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات بازی محور بر رشد حرکتی کودکان دارای اضافه وزن با اختلال هماهنگی رشدی بود. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون است. 50 کودک 8-10 سال، دارای اضافه وزن و با اختلال هماهنگی رشدی انتخاب شدند و پس از انجام پیش آزمون به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (n=30) و گروه کنترل (n=20) قرار گرفتند. گروه آزمایش هر هفته 3 جلسه و به مدت 3 ماه در پروتکل تعیین شده شرکت کردند. ابزار اندازه گیری آزمون MABC-2 بود و برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد. نتایج آزمون MANCOVA نشان داد که بین گروه تجربی و کنترل حداقل در یکی از متغیرهای تحقیق تفاوت وجود دارد. براساس نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه با سطح معناداری 05/ 0 مشخص شد که بین گروه کنترل و گروه تحت مداخله در مولفه های رشد حرکتی و خرده مقیاس های آن (چالاکی دست، هدف گیری و تعادل) تفاوت معناداری وجود دارد و گروه آزمایش نمره های بهتری کسب کردند. بنابراین توصیه می شود با طراحی تمرینات مختلف و مداخله زودهنگام از پیشرفت این اختلال در افراد دارای اضافه وزن جلوگیری کنیم و ثاثیر مثبتی بر رشد حرکتی این افراد داشته باشیم.
خلاصه ماشینی:
(۱۵) به طوری که سوزان هیلر (۲۰۰۷) در تحقیق خود با عنوان «مداخله برای کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی نشان داد بهترین سطح کیفیت در عملکرد برای مداخله هایی است که به ویژگیهای خاص کودکان توجه کنند و کودک – محور باشند (۱۶) از آنجا که تعداد زیادی از دانش آموزان تحت نظام آموزش و پرورش هستند و بخش عمده ای از آنان در دوره ابتدایی به تحصیل اشتغال دارند به نظر میرسد بازی و تمرینات حرکتی بتواند مزایای جسمانی روانی و رفتاری برای این کودکان به همراه داشته باشد.
بحث و نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات بازی محور بر رشد حرکتی کودکان دارای اضافه وزن با اختلال هماهنگی رشدی .
, The effect of a group motor skills programme on the participation and movement ability of children with Developmental Coordination Disorder (Doctoral dissertation, University College Dublin (Ireland)).
, Effectiveness of exercise intervention on improving fundamental movement skills and motor coordination in overweight٫obese children and adolescents: A systematic review.
, Effect of physical activity intervention on motor skill of boys aged 7 to 10 with developmental coordination impairment[in Persian] Sport Management and Motor Behavior Study 2014.
, Effect of perceptual-motor exercises on improving the motor skills of students with early developmental coordination disorder in Tehran[in Persian].
, Efficacy of interventions to improve motor performance in children with developmental coordination disorder: a combined systematic review and meta-analysis.
, The effects of a group exercise program on primary school children aged six to ten years diagnosed with Developmental Coordination Disorder (DCD).