چکیده:
نقدنمایش|اکلیل
نویسنده: مهدی کوشک
کارگردان: مهتاب شکریان
اکلیل/ تغاتر مستقل تهران/ بهار ۹۸/ عکس: حدیثه مقدم
اکلیل از دور افتادگی و جدایی می گوید. در این نمایش یک کاناپهی
بسیار بلندء فاصله و گسست بین یک زن و شوهر را نشان میدهد.
آنها در هشت سال زندگی مشترک چنین مسیری را پیمودهاند
بیآنکه بدانند و بر آن آگاه باشند و اینک به بازگویی این دورافتادگی
در این نقد پساساختا رگرا بر آن هستیم که ضمن یادآوری ساختار
متن و اجرا که چگونه شکل گرفته یا چگونه باید باشدء به پیامد فضای
حاکم بر روابط اجتماعی نیز بپردازیم.
طنزگونه ۱
اکلیل فضای طنزگونهای دارد چون در آن هیچ چیز جدی نیست و
درواقع نسبت به یکی از جدیترین مسائل جهانی جبهه گیری میکند
۹۲ نمایش شماره ۲۳۸ / تیر ۱۳۹۸
شلیکناگهانیموذ بانه باهجومموریانهها
که در آن خانواده مورد تهدید و اضمحلال واقع شدهاست. یک زن و
مرد که شاید با عشق و علاقهمندی یک زندگی را شروع کرده باشند
اینک احساس دوری از هم میکنند و میلی به همدیگر ندارند.
اکلیل میلی به کمدی ندارد اما در آن موقعیت چنان دچار
افسا رگسیختگی شده که انگار یک کمدی موقعیت سوار بر چهارچوب
آن است. از آن سو این گسست و نفرت ناشی از این فاصلهء بسترساز
یک تراژدی است اما این تناقض مانع از همنشینی هر دوی اینها
میشود و به ناچار شرایط مدرن چنین وضعیتی را رقم میزند و هر
دوی اینها پیوسته و در کنار هم پیش میآیند. چنانچه یاوهگویی در
غایت خودء منجر به قتل میشود و به تعبیری از آن کمدی به این
تراژدی هولناک میرسیم که در آن زندگی مشترک» بسترساز قتل
شده. این اصلا قابل باور نیست اما به ناچار باید پذیرفت که چنین