چکیده:
تعهد به معنای عهدهدار شدن است. نویسنده عهدهدار بیان حقیقت است. علاوه بر این، نویسنده و فیلسوف متعهد خیالپرداز نیز نیست. او نباید خود را دانای کل بداند و فیالمثل با ادیان یا دین خاصی دشمنی بورزد. در تاریخ ادبیات فرانسه، منتسکیو نویسنده و فیلسوف بنام و طلایهدار قرن هجدهم میلادی است، اما در آثار او تحریفاتی هست، زیرا منعکسکنندة حقیقت نیست؛ چه در سفرنامهنویسی، در نامههای ایرانی، که حاوی ذهنباوری او در تاریخ است و چه در روح القوانین که حاوی تاریخباوری اوست. در ناگفتههای درهم منتسکیو،که حاوی بریده نوشتارهای اوست، آمده است که روح القوانین حاوی تفکرات پختهتر او در سیر زمان در مورد فروبستگیهای بی بیرونشو در نامههای ایرانی است. بنابراین، این دو کتاب از لحاظ محتوی جداییناپذیرند. تعهد در نوشتار منتسکیو، با آنکه برخی او را نویسندهای متعهد شمردهاند، سوالبرانگیز است. در این مقاله موضوعیت تعهد در ثبت حقیقت نزد منتسکیو در سه بخش بررسی میشود و نتیجه عبارت از این است که: آثار منتسکیو در بیان حقیقت خلاف واقع است.تعهد به معنای عهده دار شدن است . نویسنده عهده دار بیان حقیقت است . علاوه بر این ، نویسنده و فیلسوف متعهد خیال پرداز نیز نیست . او نباید خود را دانای کل بداند و فیالمثل با ادیان یا دین خاصی دشمنی بورزد. در تاریخ ادبیات فرانسه ، منتسکیو نویسنده و فیلسوف بنام و طلایه دار قرن هجدهم میلادی است ، اما در آثار او تحریفاتی هست ، زیرا منعکس کننده حقیقت نیست ؛ چه در سفرنامه نویسی، در نامه های ایرانی، که حاوی ذهن باوری او در تاریخ است و چه در روح القوانین که حاوی تاریخ باوری اوست . در ناگفته های درهم منتسکیو، که حاوی بریده نوشتارهای اوست ، آمده است که روح القوانین حاوی تفکرات پخته تر او در سیر زمان در مورد فروبستگی های بی بیرون شو در نامه های ایرانی است . بنابراین ، این دو کتاب از لحاظ محتوی جداییناپذیرند. تعهد در نوشتار منتسکیو، با آنکه برخی او را نویسنده ای متعهد شمرده اند، سوال برانگیز است . در این مقاله موضوعیت تعهد در ثبت حقیقت نزد منتسکیو در سه بخش بررسی میشود و نتیجه عبارت از این است که : آثار منتسکیو در بیان حقیقت خلاف واقع است
خلاصه ماشینی:
در تاریخ ادبیات فرانسه ، منتسکیو نویسنده و فیلسوف بنام و طلایه دار قرن هجدهم میلادی است ، اما در آثار او تحریفاتی هست ، زیرا منعکس کننده حقیقت نیست ؛ چه در سفرنامه نویسی، در نامه های ایرانی، که حاوی ذهن باوری او در تاریخ است و چه در روح القوانین که حاوی تاریخ باوری اوست .
» قلم منتسکیو خالق قالب هایی کلیشه ای و منفی است که پرداختۀ ذهن اوست و این قالب ها، خردتر از اندازه معمول ، در نامه های ایرانی شروع می شود و در نهایت ، کل ذهن نویسنده را در روح القوانین اشغال میکند و ممکن است با خوانش به خواننده نیز منتقل شود.
منتسکیو افزایش گرما را با رشد پیشوایان دینی مرتبط میبیند ( ,Montesquieu ١٨٨ :١٨٩٩/١) و در روح القوانین ، گواه نظر خود را با آزمایشی چنین اثبات میکند: نیمی از زبان گوسفند را برداشته ، آن را ابتدا سرد میکند تا آنجا که از سرما منجمد گردد، سپس آن را گرم و آب میکند و اثرات حاصل از سرما و گرما را بر روی آن زیر میکروسکوپ مشاهده میکند؛ به نسبتی که زبان گوسفند آب میشود، اعصاب سطحی نمایان تر میشوند و به این ترتیب ادعا میکند که مشاهدات او نظریۀ تأثیر آب و هوا را بر رفتار و اخلاق انسان تأیید میکند (١٥٥ :١٩٩٥ ,Montesquieu).