چکیده:
جریان تکفیر، مسیری انحرافی در جامعه اسلامی است که با ادعای تحقق و برپایی اسلام راستین با تعابیر متحجرانه و خشن از اسلام، دیگر مسلمانان را نفی می کند. سلفی گری، ظاهرگرایی، رد مرجعیت عقل و تکیه صرف بر نقلیات، مهمترین پایه های نظری این تفکر هستند. این کار موجب شده است، دایرة شمول شرک و کفر گسترش یابد و درصد زیادی از مسلمانان در محدودة کفّار قرار گیرند و قتل آنان واجب شود. در این میان، جریان داعش به عنوان یکی از مطرح ترین گروه های تکفیری توانسته است با حمایت های غرب و حکّام وهابی منطقه در عراق و سوریه ادعای خلافت اسلامی نماید. این گروه، شیعیان را به دلیل اعتقاد به مفاهیمی چون توسل، شفاعت و بزرگداشت مقام اولیای دین بیش از دیگر گروه های اسلامی مورد حمله قرار داده است. رجوع به آیات، روایات و متون مسلّم و مورد اتکای شیعه و سنی، راهکار اصلی برای رد شبهات و نشان دادن مسیر انحراف داعش از اسلام ناب است.
خلاصه ماشینی:
بررسی تطبیقی مبانی فکری و رویکرد عملی داعش با قرآن و سیره نبوی دکتر محمدولی مدرس 1 ، علی ساقیان 2 ، مریمالسادات حسینی 3 چکیده جریان تکفیر، مسیری انحرافی در جامعه اسلامی است که با ادعای تحقق و برپایی اسلام راستین با تعابیر متحجرانه و خشن از اسلام، دیگر مسلمانان را نفی میکند.
در این میان، جریان داعش به عنوان یکی از مطرحترین گروههای تکفیری توانسته است با حمایتهای غرب و حکّام وهابی منطقه در عراق و سوریه ادعای خلافت اسلامی نماید.
گروههای تکفیری با استناد به آیات و روایات اسلامی و ادعای پیروی از اسلام راستین و ناب، ایمان و اعتقادات دینی سایر مسلمانان را زیر سؤال میبرند و با حکم ارتداد، شرک و کفر آنان را کافر و مهدورالدم میشمارند.
این سلفیگرایی ظاهری موجب شده است تا داعش نیز با ادعای پیروی از سلف و استناد به آیات و روایات و سیره پیامبر به جنایات خود بپردازد.
آنچه در رویکرد جهادی گروههای تکفیری به ویژه گروه داعش دیده میشود، تأکید بر جهاد با مسلمانان به جای دشمنان دنیای اسلام (رژیم صهیونیستی و غرب) است.
مبانی روششناختی نقلگرا و ظاهرگرایی صِرف جریانهای تکفیری موجب شده است تا قرائت و تفسیری که از بدعت ارائه میدهند، کاملاً افراطی و غیر اسلامی باشد؛ یعنی آنان مسائلی را كه حكم مستقیم در شریعت ندارند اما حكم آنها به صورت كلی در شریعت تأیید شده است به این دلیل كه در منابع نقلی یا سیره پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم و سه قرن نخستین اسلام وجود ندارد، بدعت و از محدوده شریعت خارج میدانند.