چکیده:
مقاله حاضر با نگاهی به مفهوم قدرت نرم و دیپلماسی عمومی و فرهنگی, مهمترین رسانههای
برونمرزی ژاپن را از نظر ساختار و راهبردها مورد بررسی قرار داده است. دولت ژاپن ضمن
تلاش برای حفظ جایگاه این کشور بهعنوان سومین اقتصاد بزرگ دئیاء با تدوین راهبردهای
بلندمدت. برای افزایش قدرت نرم و تاثیرگذاری بر افکار عمومی جهانیان برنامهریزی کرده است.
در میان رسانههای قدرتمند این کشور. رادیو-تلویزیون ملی ژاپن- ان. اچ. کی- دارای جایگاه
برجستهای است. در پی دهها سال فعالیت رادیوهای برونمرزی ژاپن راهاندازی تلویزیون
انگلیسیزبان «ان. اچ. کی ورلد» در سال ۱۹۹۵ میلادی, نقطه عطفی در فعالیت برونمرزی این
رسانه بود. این مقاله از طریق بررسی فعالیتهای رسانهای برونمرزی ژاپن،امکان استفاده از
تجربیات موفق این کشور در این زمینه را برای تصمیمسازان و سیاست گذاران رسانه ملی بهویژه
در حوزه برونمرزی را فراهم میآورد.
خلاصه ماشینی:
در سال 1935 پخش اولین برنامههای موج کوتاه این رادیو به دو زبان ژاپنی و انگلیسی آغاز شد.
کی در سالهای 2015 و 2016 به تفکیک برنامههای داخلی و برونمرزی به واحد ین (به تصویر صفحه رجوع شود) منبع: 総務省:平成26年8月 نکته مهم اینکه هزینههای برنامههای داخلی و برونمرزی، تنها به هزینههای برنامهسازی در این دو بخش اختصاص یافته است و هزینههای تحقیق و توسعه، فنی، آموزش و تبلیغات در هزینههای کلی محاسبه میشوند.
کی اداره شبکه تلویزیونی و رادیویی که به زبان ژاپنی برای شهروندان ژاپنی ساکن در خارج از این کشور برنامه پخش میکند نیز به بخش جهانی سپرده شده است.
رادیو ژاپن در سال 1935 پخش برنامههای موج کوتاه برونمرزی را به دو زبان ژاپنی و انگلیسی برای هاوایی و بخشهای غربی آمریکای شمالی آغاز کرد (NHk world, 2016).
کی در کلیه بخشهای رادیو ژاپن از جمله بخش فارسی، به آموزش زبان ژاپنی به صورت چندرسانهای توجه ویژهای شده است (سایت فارسی ان.
کی، نظر خود را درباره تقویت انتشار اطلاعات به خارج از ژاپن از طریق ارتقای پخش برنامههای برونمرزی این گونه تبیین کرده است: «امروزه، انتقال صحیح سیاستهای مهم کشور، دیدگاه عمومی درباره مسائل بینالمللی و نیز تحرک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورمان، اهمیتی بیش از پیش یافته است.
بهویژه، درباره شبکه تلویزیونی برونمرزیNHK WORLD TV، برای افزایش بینندگان و ضریب نفوذ بخش برونمرزی در داخل و خارج از ژاپن باید برنامههای خبری یا برنامههایی را که جاذبهها و وضعیت واقعی کشور و منطقه را نشان می دهد، ارتقا داد.