چکیده:
خویش، نظامات اداری عالم را حاوی یک اشکال اساسی میدیدند و سعی در برطرف کردن آن در نظام اداری تشکیلات بهائی داشتند. آنان معتقد بودند نظامات عالم یا بر اساس دیکتاتوری محض است، یا دموکراسی
محض، این در حالی است که نظام اداری بهائیت، از این اشکال اساسی مبرّاست و نظامی
بین این دو میباشد؛ زیرا اولاّ در راس آن، رکنی قرار دارد، و ثانیا دارای » ولیّ ام رالله « الهی به نام
بیتالعدلی انتخابی از سوی مردم است که به منزلة رکن ثانی در این آئین به حساب میآید.
با تبیین و توضیح آثار بهائی و » ولیّ ام رالله « برقراری ارتباط میان خلق و حق، این نظام را
بیت « از دموکراسی محض نجات میدهد؛ و نیز با تشریع در موارد غی رمنصوص » العدل
در آثار بهائی آن را از خطر دیکتاتوری محض مصون نگه میدارد. همچنین ولیّ ام رالله که
رئیس دائمی بیت العدل است، بر مصوّبات این نهاد نظارت داشته و در صورت مباینت
تصمیمات با روح آثار، اعضای بیت العدل را از آن آگا ه میکند و خواستار تجدیدنظر در
مصوّبات میگردد و با این روش، مشروعیتی الهی به تصمیمات بیت العدل میدهد. از سوی
دیگر بیت العدل با تشریع در موارد نوظهور و غیرمنصوص در آثار، آئین بهائی را هماهنگ با
مقتضیات زما ن میگرداند. هدف از مقالة حاضر، نقد و بررسی راهکار مذکور، یعنی تشکیل دو
نهاد مجزا برای ادارة جامعة بهائی و ایرادات احتمالی آن در عمل است.
خلاصه ماشینی:
نکتة دوم اینکه مصونیت از خطای بیتالعدل مطلبی نیست که بهراحتی بتوان آن را ادعا کرد؛ چراکه در پیام 18 می 2018 بیتالعدل، گفته شده این نهاد خصوصیاتی نظیر توانایی تبیین آثار بهائی، عصمت در علوم و آگاهی کامل از آن را ندارد و با این اوصاف، این مسئله مطرح است که این نهاد، چگونه میخواهد با ابزاری که آن را دارا نیست؛ یعنی علمی عاری از خطا و اشتباه، به وضع قوانینی بپردازد که مصون از خطا و برآمده از همان علم باشد؟ 4- اما پاسخ جامعتر و کاملتری که در پاسخ به سؤال 34 از جزوة رفع شبهات در منابع بهائی میتوان یافت این است که شوقی در کتاب «دور بهائی»، نظامات عالم را حاوی یک اشکال اساسی میدید و آن این بود که این نظامات، یا شامل دموکراسی محض هستند، یا دیکتاتوری محض.
(9) أضف الی ذلک یطرح هذا السئوال بشکل جدی وهو لماذا یجب أن یعلن عن نص هذه الوصیة المهمة، بعد سنوات من وفاة عبد البهاء، وخاصة من قبل شوقی أفندی المستفید الأکبر منها ویجری ترجمتها من الفارسیة الی الانجلیزیة ونشرها بعد ذلک ؟ طالبت السیدة روث وایت فی إطار عملیة فضح قامت بها فی المانیا وامیرکا طالبت بمتابعة الموضوع ومطالبة شوقی افندی بإثبات صدقیة الواح وصایا عبد البهاء.
وتتناول السیدة وایت ابتداءا من الفصل الرابع وما بعده موضوع الوصیة المنسوبة الی عبد البهاء ـ والمعروفة بألواح الوصایا ـ وهی تعرض النص الکامل لتلک الوصیة وتقدم للقاریء التقریر الخاص بالدراسة التی قام بها خبیر الخط بشأن نص الوصیة، لتخلص فی النهایة وبعد ذکر الأدلة والوثائق الی أن وصیة عبد البهاء مزیفة ولا قیمة لها والهدف من کتابتها هو تسلیم السلطة الی شوقی افندی لغرض السیطرة علی الجماعة البهائیة.