چکیده:
ارزش پیشنهادی، دلیل ترجیح یک شرکت نسبت به سایر شرکتها توسط مشتریان است. هر ارزش پیشنهادی متشکل از بستهای منتخب از محصولات یا خدمات است که نیازهای یک بخش از مشتریان را برآورده میکند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفههای ارزش پیشنهادی به مشتری بهعنوان یکی از مولفههای نهگانة مدل کسبوکار استروالدر بود. این پژوهش ازنوع کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری، مالکان و مدیران کسبوکارهای خدمات ورزشی و نیز خبرگان دانشگاهی بودند. تعداد 21 نفر با استفاده از راهبرد نمونهگیری گلولهبرفی و بهصورت هدفمند و غیرتصادفی تا مرحلة اشباع نظری انتخاب شدند. مصاحبهها باز و نیمهساختاریافته انجام شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری باز، محوری و تم انجام شد و مولفههای ارزش پیشنهادی به مشتری در حوزة خدمات ورزشی شناسایی شدند. نتایج نشان داد که ارائة خدمات آموزشی به مشتری، خدمات مشاوره، خدمات رفاهی، خدمات سلامتی، تندرستی، تفریحی، پاسخگویی به نیازهای احساسی و خدمات پزشکی ورزشی، مهمترین ارزشهای قابلارائه در کسبوکارهای ورزشی بودند. پس از آن، پاسخگویی به نیازهای مالی و فروش محصولات در رتبههای بعدی قرار گرفتند. براساس یافتهها، به مدیران کسبوکارهای ورزشی پیشنهاد میشود با تحلیل نیازهای مشتریان، ارزش پیشنهادی رقبا و تحلیل درونی و بیرونی کسبوکار خود، نسبت به خلق مولفههای ارزش پیشنهادی مشتریان بهعنوان عنصر کلیدی رقابت در کسبوکارهای خدماتی ورزشی توجه ویژهای داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری باز، محوری و تم انجام شد و مؤلفههای ارزش پیشنهادی به مشتری در حوزة خدمات ورزشی شناسایی شدند.
آرون (۲۰۱۵) نیز بیان کرد که برای برآوردن نیازهای مشتریان، مدیران باید نیازمندیهای مشتریان خود را شناسایی کنند و براساس این نیازها ارزشهای منحصربهفردی را ارائه دهند؛ برهمیناساس، پژوهش حاضر به شناسایی مؤلفههای ارزش پیشنهادی مدل کسبوکارهای ورزشی پرداخته است.
/ شکل ۲- مدل نهایی پژوهش (ارزشهای پیشنهادی در مدل کسبوکارهای ورزشی) نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که ارائة خدمات آموزشی به مشتریان در جذب و حفظ مشتریان مؤثر است.
براساس یافتهها، به کارآفرینان ورزشی، مدیران و مالکان کسبوکارهای ورزشی پیشنهاد میشود با شناسایی و بهرهگیری از مؤلفههای ارزش پیشنهادی، خدمات متنوعی که برای علاقهمندان به ورزش ارزش دارند، به آنها ارائه کنند.
Bridging sustainable business model innovation and user-driven innovation: A process for sustainable value proposition design.
The role of the business model in capturing value from innovation: Evidence from Xerox corporation’s technology spinoff companies.
Modeling the impact of market orientation on customer future behavior in sport facility according perceived value.
Journal of Business Management, 4(2), 83-99.
Business model development towards service management.
A conceptual framework for business model research.
The business model ontology a proposition in a design science approach.
A proposal to support the value proposition in product oriented service business model of product service systems.
A value proposition development framework for industrial service.