چکیده:
هدف از مطالعه حاضر بررسی مقایسهای سبکهای سه گانه دلبستگی در نوجوانان دارای نشانههای درونیسازی افسردگی و اضطراب میباشد. از میان دانشآموزان دختر پایه هفتم و هشتم شهر تبریز تعداد 150 نفر با دامنه سنی 13-12 سال بعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای انتخاب آزمودنیها از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد. والدین آزمودنیها و دانشآموزان، پرسشنامه اضطراب اسپنس (1998) را تکمیل کردند. سپس دانشآموزان پرسشنامه افسردگی نوجوانان کوتچر (2003) را تکمیل نمودند و در مرحله بعد پس از غربالگری آزمودنیها 50 نفر دانشآموز دارای نشانههای اضطرابی، 50 نفر دانشآموز دارای نشانههای افسردگی، 50 نفر دانشآموز عادی انتخاب و در مرحله آخر پرسشنامه روابط میانی دلبستگی هالپرن و کاپنبرگ (2006) را والدین 150 دانشآموز تکمیل نمودند. نتایج بررسی نشان داد سبکهای دلبستگی در بین دو گروه از نوجوانان تفاوت های معنی داری با هم دارند.
خلاصه ماشینی:
٢- بين نوجوانان داراي نشانه هاي اضطراب جدايي و نوجوانان فاقد اين نشانه از لحاظ سه سبک دلبستگي تفاوت وجود دارد .
Roberts, Gotlib, Kassel 2 .
Magor Depressive Episode 1 يافته هاي تحقيق جدول ١: فراواني تحصيلات پدر و مادر در سه گروه از نوجوانان افسرده ، اضطرابي و عادي (رجوع شود به تصویر صفحه) بررسي تحصيلات پدران در سه گروه از نوجوانان نشان ميدهد که در هر سه گروه فراواني پدران با تحصيلات ديپلم بيشتر از بقيه است .
فرضيه دوم : بين نوجوانان داراي نشانه هاي اضطراب جدايي و نوجوانان فاقد اين نشانه از لحاظ سه سبک دلبستگي تفاوت وجود دارد.
نخستين يافته پژوهش حاضر حاکي از آن بود که بين سه گروه داراي نشانه هاي افسردگي و اضطراب و گروه عادي از لحاظ سبک دلبستگي ايمن تفاوت معني دار آماري وجود دارد.
پژوهش حاضر مويد آن بود که بين سه گروه داراي نشانه هاي افسردگي، اضطراب و عادي از لحاظ سبک دلبستگي اجتنابي تفاوت معني دار آماري وجود دارد.
بررسي جداول آزمون پيگيري آشکار مي سازد که دلبستگي اجتنابي در نوجوانان اضطرابي بيش از نوجوانان داراي نشانه هاي افسردگي و عادي است و از سوي ديگر نتايج گوياي آن بود که بين دو گروه افسرده و عادي نيز از لحاظ سبک دلبستگي اجتنابي تفاوت معني دار آماري وجود دارد.
The Relationship between Attachment Styles and Depression among Students in Tehran State Universities.
Suicide ideation in adolescent psychiatric inpatients as associated with depression and attachment relationships.
Self-reported attachment style, attachment quality, and symptoms of anxiety and depression in young adolescents, personality and Individual Differences, 30, 809 - 818.