چکیده:
تکنولوژی کمکی یکی از رویکردهای مهم سالهای اخیر در حوزه اختلال یادگیری ویژه است. در
پژوهش حاضر با روش مروری نظاممند و کلیدواژههای تخصصی مرتبط با اختلال یادگیری ویژه و
تکنولوژی کمکی در پایگاههای اطلاعاتی علمی ایران و جهان بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۷ اطلاعات
موردنظر جهت دستیابی به هدف پژوهش مورد واکاوی قرار گرفت. از بین ۵۲ مقاله پژوهشی انتخابشده»
پژوهشهای مرتبط با کاربرد تکنولوژی کمکی در اختلال نوشتن از بیشترین فراوانی (۲۶ مورد) برخوردار
بود. کاربرد تکنولوژی کمکی در اختلال ریاضیات ۱۷ و در اختلال خواندن ۱۲ مورد بود. از جنبه
روششناختی» پژوهشهای آزمایشی با ۷۹ درصد بیشترین فراوانی را داشتند. نرمافزارهای آموزشی
طراحیشده (با فراوانی ۲۹) پرکاربردترین تکنولوژی کمکی برای افراد با اختلال یادگیری ویژه بود.
نرمافزار پردازشگر کلمه و تکنولوژی بازشناسی گفتار (هر کدام با فراوانی ۶)» نرمافزار پیشبینی کلمه (با
فراوانی ۵)» نرمافزارهای متن به گفتار به متن» چککک کنندههای املاء و ابزارهای طراحی و سازماندهی
(هر کدام با فراوانی ۳)» تکنولوژی مبتنی بر اینترنت (با فراوانی ۲) و فرهنگک واژگان (با فراوانی ۱) به ترتیب
در اولویتهای بعدی قرار داشتند. سایت رایانهای و مراکز استثنایی با توانبخشی اختلال یادگیری ویژه
پرکاربردترین موقعیت کارآموزی در پژوهشهای انجام شده بودند. به علاوه» سنجش انفرادی آزمودنیها
قبل از انتخاب تکنولوژی کمکی (در ۴۴ درصد پژوهشها)» مشارکت خانواده (در ۱۴ درصد پژوهشها) و
پشتیبانی مداوم برای آزمودنیها (در ۵۴ درصد پژوهشها) مورد توجه قرار گرفته پژوهشهای انجام شده اثربخشی تکنولوژی کمکی در اختلال یادگیری ویژه را نشان دادهاند. غالب
پژوهشهای شواهدمحور از تکنولوژی کمکی و تاثیر آن بر افراد با اختلال یادگیری ویژه حمایت میکنند.
استفاده و کاربرد تکنولوژی کمکی میتواند به افراد دارای اختلال یاد گیری ویژه در ارتقای تکالیف شغلی
و تحصیلی مستقل و مشارکت در بحثهای کلاسی بههمراه تکمیل تکالیف دشوار کمک کند.
خلاصه ماشینی:
Kirk, Gallagher, Coleman & Anastasiow 2.
افزون بر این ، با وجود پژوهش های انجام شده قابل ملاحظه در خصوص کاربردهای تکنولوژی کمکی در حوزه ناتوانیهای تحولی (برای نمونه ؛ نعمتی و تقیپور،١٣٩٦) در ایران هنوز اطلاعات پژوهشی نظام مند مروری در حوزه اختلال یادگیری ویژه انجام نشده است .
پژوهش حاضر در راستای پاسخ به خلاء موجود و معرفی مداخله های مبتنی بر تکنولوژی کمکی با الهام از فعالیت های شواهدمحور موجود در حوزه اختلال یادگیری ویژه برای استفاده در آموزش و توانبخشی این گروه از افراد انجام میگیرد.
راهبردهای جستجو با استفاده از کلیدواژه های تخصصی Assistive technology،Instructional Technology،Learning Technology در حوزه اختلال یادگیری ویژه و با جستجوی کلیدواژهای Learning Disability،Specific Learning Disabilities ، Reading disorders or Dyslexia،Dysgraphia or written expression ، Dyscalculia در پایگاه های اطلاعاتی Pupmed،Springer ،Scopus ،ProQuest ، Elsevier،Science direct ،Google Scholar ،Magiran یافته ها و اطلاعات موردنظر جهت دستیابی به هدف پژوهش که شامل مشخص کردن نقش تکنولوژی کمکی، آموزشی و یا یادگیری در ارتباط با اختلال یادگیری ویژه بود، مورد واکاوی قرار گرفت .
(رجوع شود به تصویر صفحه) ب - نوع و تعداد تکنولوژی کمکی: بر اساس نمودار ٢، نرم افزارهای آموزشی طراحی شده با فراوانی ٢٩ (٤٧ درصد) پرکاربردترین تکنولوژی کمکی جهت استفاده برای افراد دارای اختلال یادگیری ویژه میباشد.
Word processing as an assistive technology tool for enhancing academic outcomes of students with writing disabilities in the general classroom.
The effects of word prediction and text-to-speech technologies on the narrative writing skills of Hispanic students with specific learning disabilities.