چکیده:
تفاوت مسئله ما با گذشتگان در تفاوت نگرش به طبقهبندی علوم و ردهبندی منابع است. مبنای طبقهبندی آنان، ماهیت و هدف علوم بود. برای نمونه فارابی در سرآغاز کتاب ارزشمند احصاء العلوم همه علوم را در پنج طبقه ساماندهی کرده است. اما در عصر مدرن مدیریت جزئیات دانش و مدارک، اصل هزینه و فایده و پیداکردن خلاهای دانشی مبنای ردهبندی منابع است.
طبقهبندی علوم برای تمدن گذشته اسلامی مناسب بود؛ اما برای تمدنسازی نوین اسلامی نیازمند مدیریت اطلاعات و علمسنجی هستیم؛ زیرا در عصر دیجیتال، دادهها و اطلاعات با سرعتی سرسامآور در حال افزایش است و باید روشهایی برای بهرهبردن از آنها به وجود آورد. ابزارهای سازماندهی و مدیریت اطلاعات نقش قابلتوجهی در این زمینه دارند؛ البته دادهکاوی مهمترین آنهاست.
هدف از انقلاب اسلامی در ایران ایجاد تمدن جدید متمایز از تمدن غرب است. تمدنسازی نوین اسلامی رسالتی است که ضرورت دارد همگان برای تحقق آن تلاش نمایند. پرسش اصلی این پژوهش نیز آن است که برای تمدنسازی نوین اسلامی در حوزه طبقهبندی علوم و ردهبندی منابع چه باید کرد؟ روش پژوهش کتابخانهای است و بر نظریههای علم اطلاعات و دانششناسی مبتنی است. نتیجهای که این پژوهش در پی دارد، بهکارگیری ابزارهای سازماندهی اطلاعات، دادهکاوی و علمسنجی است تا بتوان وضعیت موجود را شناسایی کرد و با نیازسنجی پژوهشی، راهنمای علمی تمدنسازی نوین اسلامی شد.
خلاصه ماشینی:
طبقهبندی علوم برای تمدن گذشته اسلامی مناسب بود؛ اما برای تمدنسازی نوین اسلامی نیازمند مدیریت اطلاعات و علمسنجی هستیم؛ زیرا در عصر دیجیتال، دادهها و اطلاعات با سرعتی سرسامآور در حال افزایش است و باید روشهایی برای بهرهبردن از آنها به وجود آورد.
پرسش اصلی این پژوهش نیز آن است که برای تمدنسازی نوین اسلامی در حوزه طبقهبندی علوم و ردهبندی منابع چه باید کرد؟ روش پژوهش کتابخانهای است و بر نظریههای علم اطلاعات و دانششناسی مبتنی است.
نتیجهای که این پژوهش در پی دارد، بهکارگیری ابزارهای سازماندهی اطلاعات، دادهکاوی و علمسنجی است تا بتوان وضعیت موجود را شناسایی کرد و با نیازسنجی پژوهشی، راهنمای علمی تمدنسازی نوین اسلامی شد.
با نگاه به این طبقهبندیها میتوان چنین استنباط کرد که مسئله پیشینیان در این موضوع، بیان ارتباط یا ایجاد ارتباط میان علوم رایج در آن دوره بوده است تا مرز دانشها از یکدیگر قابل شناسایی باشد، موضوعات و مسائل علوم از یکدیگر تفکیک شود و روش تجزیه، تحلیل و استنباط در علوم مشخص شود؛ اما این طبقهبندیها در کتابخانههای جهان اسلام برای مدیریت اطلاعات بهمعنای امروزی و مدرن نبوده است.
باید طبقهبندی شوند و چون هدف اصلی در جامعه اسلامی، تمدنسازی نوین اسلامی است، باید با نیازسنجی پژوهشی به همراه شناسایی وضعیت دانشی موجود به وسیله علمسنجی شالوده تمدن نوین اسلامی را پیریزی کرد و با دادهکاوی، پایش اطلاعات و مدیریت آنها این ماموریت مهم را به سرانجام رساند و برای تثبیت، تداوم و گسترش آن تلاش کرد.