چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی میزان دقت دانشجویان کارشناسی ارشد حسابداری در شناخت و تخمین چسبندگی هزینه در شرایط نحوه ارائههای متفاوت اطلاعات و تاثیر سوگیری شناختی آنان بر قضاوتهایشان است. به همین منظور برای جمع آوری داده های این تحقیق از پرسشنامه استفاده شده که بین نمونه 120 نفری از جامعه 171 نفری دانشجوی کارشناسی ارشد رشته های حسابداری، حسابرسی و حسابداری مدیریت ورودی 1395 دانشگاههای دولتی سطح شهر تهران توزیع و جمع آوری شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که درجه تقارن هزینه و نحوه ارائه اطلاعات به حسابداران، روی دقت قضاوت آنان تاثیر میگذارد. بنابراین، سوگیری شناختی ناشی از تفاوت درجه تقارن ارقام هزینه و نحوه ارائه اطلاعات (بصورت درصدی یا مقداری) روی شناخت و دقت قضاوت آنان در مورد چسبندگی هزینه تاثیر میگذارد.
خلاصه ماشینی:
بنابراين ، سوگيري شناختي نا شي از تفاوت درجه تقارن ارقام هزينه و نحوه ارائه اطلاعات (بصورت در صدي يا مقداري) روي شناخت و دقت قضاوت آنان در مورد چسبندگي هزينه تأثير ميگذارد.
براين اساس ، سوال تحقيق حاضر اين است که آيا ارائه گزارشات با مندرجات يکسان ولي به شکل متفاوت (ارقام به صورت پولي ارائه شوند يا به صورت در صدي)، منجر به تغيير در دقت قضاوت حسابداران ميشود ؟ به عبارت ديگر، دقت قضاوت حسابداران ، در امر شناخت و تصـــميم گيري در مورد کاهش يا افزايش هزينه به هنگام کاهش يا افزايش فروش در دو وضـعيت تقارن و چسـبندگي هزينه ، چقدر متفاوت اسـت ؟ وبه طو کلي آيا سـوگيري شـناختي حسابداران ميتواند بر شناخت و تصميمات آنان تأثيرگذار باشد؟ مروري بر پيشينه هسته اصلي روان شناسي شناختي، "شناخت " است .
اين ملاحظات به صورت فرضيه زير قابل بررسي است : فرضيه سوم : ارائه اطلاعات درصدي، در زماني که چسبندگي هزينه وجود دارد بيشتر باعث افزايش دقت قضاوت حسابداران ميشود تا زماني که تقارن هزينه وجود دارد.
براي اينکه نوع اين تفاوت مشخص شود به نگاره (٧) نياز اسـت که مقادير ميانگين دقت قضـاوت افراد را زماني که هزينه ها به صـورت متقارن کاهش يا افزايش مييابند، در مقايسه با زماني که رفتار هزينه چسبنده است ، نشان ميدهد.
براي اينکه نوع اين تفاوت مشخص شود به نگاره (٩) نياز است که ميانگين دقت قضاوت حسابداران را به تفکيک نحوه ارائه اطلاعات (بصورت مقداري يا درصدي) نشان ميدهد.
The Cognitive Style Index: A measure of intuition-analysis for organizational research, Journal of Management Studies, 33 (1) , 119-135.