چکیده:
اﻣﻨﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﯾﮑـﯽ از اﺑﻌـﺎد اﻣﻨﯿـﺖ ﻣﻠـﯽ دﻻﻟـﺖ ﺑـﺮ ﻫﻤﺒﺴـﺘﮕﯽ اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ دارد. ﺑﻪ ﺑﯿﺎن دﯾﮕﺮ اﻣﻨﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ زﻣﺎﻧﯽ ﺗﺤﻘﻖ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ ﮐﻪ اﻓﺮاد ﺧﻮد را ﻋﻀﻮ ﯾﮏ ﮔﺮوه (ﺟﺎﻣﻌﻪ) ﺑﺪاﻧﻨﺪ و ﺑﻪ آن ﭘﺎﯾﺒﻨﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از اﻗﺴﺎم ﺳـﺮﻣﺎﯾﻪﻫـﺎی ﯾـﮏ ﺟﺎﻣﻌﻪ (در ﮐﻨﺎر ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﻗﺘﺼﺎدی و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﻧﺴﺎﻧﯽ)، ﺗﺴﻬﯿﻞ ﮐﻨﻨـﺪه ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤـﺮان در ﻫﻨﮕـﺎمﺣﻤﻠﻪ دﺷﻤﻦ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﮔﺮدد ﮐﻪ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه ﯾﮑـﯽ از اﻫـﺪاف ﭘﺪاﻓﻨـﺪ ﻏﯿﺮﻋﺎﻣـﻞ اﺳـﺖ. اﯾـﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ در ﭘﯽ ﺑﺮرﺳﯽ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬاری اﻋﺘﻤﺎدﺳﺎزی )ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻣﻬـﻢ ﺗـﺮ ﯾﻦ ﻣﺆﻟﻔـﻪ ﺳـﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ( در اﻣﻨﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮی اﻣﻨﯿﺖ اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ (آﻣـﻮزه ﻫـﺎی دﯾﻨﯽ، اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮک زﺑﺎﻧﯽ، آداب ورﺳﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ارزش ﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮک اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮک اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ) از ﻗﺮآن ﻣﺠﯿﺪ، ﻧﻈﺮﯾﺎت ﺣﻀﺮت اﻣﺎم ﺧﺎﻣﻨﻪ ای و ﻧﻈـﺮات ﺻـﺎﺣﺐ ﻧﻈـﺮان اﯾـﻦ ﺣﻮزه اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮی اﻋﺘﻤﺎدﺳﺎزی )ﺑﻨﯿﺎدی، ﺑﯿﻦ ﺷﺨﺼﯽ، ﺗﻌﻤﯿﻢ ﯾﺎﻓﺘﻪ و ﻧﻬﺎدی( ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻈﺮﯾﺎت ﮔﯿﺪﻧﺰ، زﺗﻮﻣﮑﺎ و ارﯾﮑﺴﻮن اﺳﺘﺨﺮاج ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿـﻖ از ﻣﯿﺎن ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺣﻮزه ﻫﺎی ﻣﻨﺘﺨﺐ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﯾﻌﻨﯽ رﺳﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ، ﻣﻌﺎوﻧﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻧﺎﺟﺎ، اداره ﮐﻞ اﻣﻮر اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺘﺎﻧﺪاری ﺗﻬﺮان و ﺻﺎﺣﺐ ﻧﻈﺮان داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﺗﻌﺪاد 79 ﻧﻔـﺮ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣـﻮل ﮐﻮﮐﺮان و ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﻏﯿﺮ ﻧﺴﺒﺘﯽ اﻧﺘﺨﺎب و ﭘﺮﺳـﺶ ﻧﺎﻣـﻪ ﻣﺤﻘـﻖ ﺳـﺎﺧﺘﻪ (75 ﻧﻔﺮ) و ﻧﯿﺰ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ (4 ﻧﻔﺮ) ﺑﺮ روی آﻧﺎن اﺟﺮا ﮔﺮدﯾﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫـﺎی ﺗﺤﻘﯿـﻖ ﻧﺸـﺎن ﻣـﯽدﻫـﺪ اﻧﺠـﺎم اﻗﺪاﻣﺎت اﻋﺘﻤﺎدﺳﺎز در ﺣﻮزة اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ در ﻫﻮﯾﺖ ﮔﺮوﻫﯽ (ﻧﺤـﻮه ﻧﮕـﺮش ﺑـﻪ ارزش ﻫـﺎ ی ﻣﺸﺘﺮک اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮک اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ) و ﻫﻮﯾﺖ ﻓﺮدی (آداب ورﺳﻮم ﯾﺎ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ و آﻣﻮزه ﻫﺎی دﯾﻨﯽ) ﻣﯽ اﻧﺠﺎﻣﺪ. ﻫﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﻫﺮ دو ﺑﻌﺪ ﻫﻮﯾـﺖ (ﻫﻮﯾـﺖ ﻓـﺮدی و ﻫﻮﯾـﺖ اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ) ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﻫﻤﻪ اﻧﻮاع اﻋﺘﻤﺎد، ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ اﻋﺘﻤﺎدﺳﺎزی ﺗﻌﻤﯿﻢ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻗﺮار دارﻧﺪ. ﻫﻮﯾﺖ ﻓـﺮدی ﭘـﺲ از اﻋﺘﻤﺎد ﺗﻌﻤﯿﻢ ﯾﺎﻓﺘﻪ، ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ اﻋﺘﻤﺎدﺳﺎزی ﺑﯿﻦ ﺷﺨﺼﯽ ﻗﺮار دارد. ﻟﯿﮑﻦ درﻣﺠﻤﻮع اﻋﺘﻤﺎدﺳﺎزی ﺗﺄﺛﯿﺮ ﭼﻨﺪاﻧﯽ ﺑﺮ اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮک زﺑﺎﻧﯽ ﻧﺪارد.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق مبانی نظری امنیت اجتمـاعی (آمـوزه هـای دینی، الگوهای مشترک زبانی، آداب ورسوم اجتماعی، ارزش های مشترک اجتماعی و هنجارهای مشترک اجتماعی) از قرآن مجید، نظریات حضرت امام خامنه ای و نظـرات صـاحب نظـران ایـن حوزه استخراج شده است .
فرضیه تحقیق فرضیه اصلی موردنظر در این مقاله عبارت از آن است که اعتمادسازی از طریق تأثیر بر هویت فردی و هویت اجتماعی در امنیت اجتماعی شهر تهران نقش دارد.
٢) قربانعلی ابراهیمی و علی بابازاده بای در مقاله ای با عنوان بررسی تأثیر رسانه های جمعی بر اعتماد اجتماعی در شهر بابل (ارائه شده در سال ١٣٨٩) به این نتیجه رسیده اند که رابطه بین استفاده از تلویزیون داخلی و ماهواره ای و استفاده از مطبوعات داخلی معنادار است ؛ ولی رابطه استفاده از رادیوی خارجی و اینترنت معنادار نیست .
(احمدی مقدم به نقل از فلاحی،١٣٨٩: ١٨٦) در سال های اخیر غلبه هنجارهای فراملی به علت افزایش روزافزون سهم رسانه هایی که در اختیار حاکمیت نیست افزایش یافته و این وضعیت به تغییر هنجارها در میان مردم کشور و طبقه متوسط اجتماعی (به ویژه در شهرهای بزرگ ازجمله تهران ) گردیده است ؛ مسئله ای که از آن به عنوان تهاجم فرهنگی غرب یاد می شود.
در این مقاله با اشاره به یافته های تحقیـق موارد زیر را می توان جهت ارتقاء همبستگی اجتماعی و درنتیجـه امنیـت اجتمـاعی بـه وسـیله اعتمادسازی یاد نمود: ١) در بررسی اثر انواع اعتماد بر امنیت اجتماعی (جدول شماره ٥)، بالاترین وزن عددی مربوط به تأثیر اعتمادسازی تعمیم یافته بر آداب ورسوم اجتماعی است .