چکیده:
اهمیت حفظ و تقویت آمادگی دفاعی در تمامی ابعاد و از جمله در زمینه پدافند غیر عامل کاملا بدیهی است. یکی از راهکارهای اساسی در بحث پدافند غیر عامل، پهنه بندی و مکان یابی مناسب کاربری های شهری است. لذا هدف از پژوهش حاضر شناخت و ارزیابی مکان یابی فضاهای آموزشی ابتدایی با رویکرد پدافند غیر عامل در شهر کرمانشاه می باشد. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق، مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه است که از منطقه چهار شهرداری کرمانشاه به عنوان جامعه نمونه انتخاب گردید. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی است. جمع آوری اطلاعات در دو مرحله صورت گرفته است؛ در مرحله اول پیشینه و چارچوب نظری تحقیق با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و اسنادی است که منجر به ارائه الگویی تحلیلی شده است. در مرحله بعد نیز بصورت میدانی نمونه های مورد مطالعه با استفاده از شاخص های بدست آمده در مرحله اول مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین برای ارزیابی و اولویت بندی شاخص های ارائه شده در الگوی تحلیلی، از تحلیل شبکه(انایپی) استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که از میان زیر معیارهای بدست آمده در تحقیق، "معماری دفاعی" و "پراکندگی و تمرکز زدایی" بیشترین اهمیت را در دستیابی به امنیت در مکانیابی فضاهای آموزشی دارند.
خلاصه ماشینی:
لذا هدف از پژوهش حاضر شناخت و ارزیابی مکانیابی فضاهای آموزشی ابتدایی با رویکرد پدافند غیر عامل در شهر کرمانشاه می باشد.
با توجه به اهمیت موضوع، مکانیابی فضاهای آموزشی باید به نحوی صورت پذیرد که علاوه بر شناخت نوع فعالیت، عملکرد، نیازمندیها و کنش و واکنش کاربری آموزشی با سایر کاربریهای همجوار، نقش مدارس بهعنوان پایگاهی مردمی در هنگام وقوع جنگ و ایجاد امنیت پایدار، نهتنها کمرنگ نشود، بلکه با رعایت ملاحظات دفاعی و شاخصهای مکانیابی، بتوان بیشتر و بهتر به تقویت حالت بازدارندگی و کاهش آسیبپذیری آن در برابر تهدیدات پرداخت.
هدف و سؤال پژوهش هدف اصلی: هدف کلی این پژوهش بررسی شاخصهای مؤثر در مکانیابی فضاهای آموزشی ابتدایی با ملاحظات پدافند غیرعامل در جهت دستیابی به امنیت در منطقه 4 شهرداری کرمانشاه است.
این مقاله روند کلی را با تعیین شاخصهای مکانیابی و وزن دهی آنها با رویکرد پدافند غیرعامل برای انتخاب مکان مساجد مهم هر شهر با روش پژوهش کتابخانهای و با استفاده از راهکارهای ترکیبی پیشنهاد میکند.
در این میان فضاهای آموزشی در زمرۀ کاربریهایی است که از اهمیت روزافزون برخوردار بوده و با توجه به جوانی جمعیت کشور، لزوم تأسیس مدارس جدید و مکانیابی بهینه و مناسب آنها به طور مستمر بیشتر میشود.
شاخصهای مکانیابی فضاهای آموزشی با رویکرد پدافند غیرعامل: برای دستیابی به این نوع شاخصها موارد زیر باید رعایت شود: -احداث و جانمایی فضای امن (پناهگاه) در مدارس که تا حد امکان زیرسطحی و در مرکز بنای آن با مسیرهای دسترسی مخفی و مستحکم باشد.