چکیده:
هدف این تحقیق بررسی ارتباط علل و انواع آسیبهای ورزشی با میزان شیوع آن ها در ساعات ورزش
دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوره اول شهر تبریز در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۶ بود. از بین مدارس
موجود در بین نواحی پنج گانه آموزش و پرورش تبریز» ۳۷۵ نفر از دانشآموزان ۱۳ تا ۱۵ سال به روش
نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. این تحقیق به شیوه توصیفی-همبستگی و به صورت میدانی
انجام شد. برای گرد آوری اطلاعات » از پرسشنامه ی بررسی سیب ورزشی موشر آمریکایی (a<۰/۸۷)
استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی ساده و درصد فراوانی) و استنباطی (خی دو) و با به
کوچکتر یا مساوی ۰/۰۵ در نظر گرفته شد. یافته های تحقیق نشان داد بین استفاده از وسایل حفاظتی و
پوششی در ورزش و میزان بروز آسیبهای ورزشی رابطه معنیداری وجود دارد. بین متغیرهای برخورداری
از آملاگی جسمانی لازم؛ ارائه ی کمکهای اولیه. کافی بودن زمان گرم کردن قبل از آغاز کلاسهای
عملی؛ توجه معلم یا مربی به اصول علمی و تخصصی در برنامه گرم کردن» روشهای به کار گرفته شده
در برنامه گرم کردن» تناسب برنامه گرم کردن با نوع رشته ورزشی» حضور معلم ورزشی در زمان کلاس
ورزش, تعداد جلسات شرکت در کلاسهای عملی و میزان بروز آسیبهای ورزشی رابطه معنیداری وجود
نداشت. به طور کلی در جمع بندی یافتههای تحقیق حاضر میتوان گفت با تبیین روشهای پیشگیری از
آسیبهای ورزشی و مجهز نمودن اماکن ورزشی و استفاده از وسایل حفاظتی و پوششی استاندارد در ورزش
مدارس میتوان تا حدود زیادی از بروز آسیبهای ناشی از ورزش جلوگیری کرد.
خلاصه ماشینی:
واژگان کليدي: دانش آموزان ، آسيب هاي ورزشي، گرم کردن ، ساعت ورزش 2 Examining the Relationship between Causes and Types of Sports Injuries with their Prevalence during Sport Hours of Male High School Students in Tabriz in the Educational Year of 2016-2017 Azar Aghayari1, Ali Bagher Nazarian2, Javad Ranjbaran Eyn Edin3* 1.
بحث و نتيجه گيري با توجه به يافته هاي تحقيق مي توان بيان نمود که در مجموع در مورد دانش آموزان مورد بررسي ارتباط معناداري بين وجود و عدم وجود آمادگي جسماني در ساعات درس ورزش در مدرسه و ميزان شيوع آسيب هاي ورزشي مشاهده نشده است .
يافته ها نشان مي دهد که در مجموع در مورد دانش آموزان مورد بررسي ارتباط معناداري بين استفاده از وسايل حفاظتي و پوششي در ساعات درس ورزش در مدرسه و ميزان شيوع آسيب هاي ورزشي مشاهده شده است .
در تجزيه و تحليل آماري مربوط به يکي ديگر از يافته هاي تحقيق ، نتايج بررسي ارتباط بين توجه معلم ورزش يا مربي به اصول علمي و تخصصي در برنامه گرم کردن 21 در ساعات درس ورزش در مدرسه و ميزان شيوع آسيب هاي ورزشي نشان داده است که در مجموع دانش آموزان مورد بررسي ارتباط معني داري وجود ندارد.
بر اساس يافته اي تحقيق همچنين مي توان بيان نمود که در مجموع دانش آموزان مورد بررسي بين روش هاي به کار گرفته شده در برنامه گرم کردن در ساعات درس ورزش در مدرسه و ميزان شيوع آسيب هاي ورزشي ارتباط معني داري مشاهده نشده است .