چکیده:
پژوهش حاضر به منظور تعیین راهبردهای یادگیری با اضطراب امتحان بر پیشرفت تحصیلی دانش
آموزان انجام شده است. 306 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه اول )راهنمایی( شهر دیواندره در
این بررسی شرکت داشتند. در این پژوهش از مقیاس پرسشنامه راهبرهای یادگیری و پرسشنامه
اضطراب امتحان برای سنجش متغیرها مورد استفاده قرار گرفت. پژوهش توصیفی است که بر اساس
آن همبستگی پیرسون و رگرسیون بین راهبردهای یادگیری با اضطراب امتحان مورد سنجش قرار
گرفت. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون در این پژوهش، نشان داد که رابطه مستقیم و معنی
داری بین پیشرفت تحصیلی با اضطراب امتحان در دختران و پسران وجود دارد، همچنین در
راهبردهای نظارت بر درک مطالب تاثیر منفی بر اضطراب امتحان دارد و به عبارت دیگر بالا رفتن
راهبردهای نظارت بر درک مطالب در دختران باعث کاهش اضطراب در امتحان می شود. اما در
پسران، بالا رفتن راهبردهای نظارت بر درک مطالب باعث بالا رفتن اضطراب امتحان در آنان می
در ضرایب همبستگی رگرسیون نشان داد که راهبردهای سازماندهی t شود. همچنین نتایج آزمون
دارای تاثیر مثبت بر پیشرفت تحصیلی در دختران بوده. همین رابطه در پسران نشان داد که بالا
رفتن راهبردهای نظارت بر درک مطالب باعث کاهش پیشرفت تحصیلی در پسران می شود. در کل
می توان گفت که ارائه راهکارهایی برای کاهش اضطراب در دانش آموزان موجب بالا رفتن پیشرفت
تحصیلی و سطح علمی آنان می شود همچنین جلوگیری از عدم موفقیت در فهمیدن مطالب توسط
خود دانش آموز دختر می تواند باعث کاهش اضطراب در آنان و در پسران موجب افزایش اضطراب
می شود. همچنین سازماندهی مطالب توسط خود دانش آموز دختر موجب بالا رفتن پیشرفت
تحصیلی و در پسران موجب کاهش پیشرفت تحصیلی می شود.
خلاصه ماشینی:
نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون در این پژوهش ، نشان داد که رابطه مستقیم و معنی داری بین پیشرفت تحصیلی با اضطراب امتحان در دختران و پسران وجود دارد، همچنین در راهبردهای نظارت بر درک مطالب تأثیر منفی بر اضطراب امتحان دارد و به عبارت دیگر بالا رفتن راهبردهای نظارت بر درک مطالب در دختران باعث کاهش اضطراب در امتحان می شود.
روش شناسی پژوهش روش پژوهش در این پژوهش توصیفی است که از آمارهای توصیفی از جمله ؛ میانگین ، انحراف معیار استفاده شده و سپس با استفاده از شاخص های آمار استنباطی به تأیید یا رد فرضیات پرداخته شده است که بر اساس آن رابطه بین راهبردهای یادگیری، اضطراب امتحان در پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر دیواندره مورد بررسی قرار می گیرد.
1. Gayj & Brlainer نتایج آزمون t در ضرایب همبستگی رگرسیون نشان داد که راهبردهای ذهنی، راهبردهای بسط دهی، راهبردهای سازماندهی رابطه معناداری با اضطراب امتحان ندارد و در نتیجه این متغیر ها در اضطراب امتحان دانش آموزان مؤثر نیست اما در راهبردهای نظارت بر درک مطالب دارای تأثیر منفی بر اضطراب امتحان بوده و به عبارت دیگر بالا رفتن راهبردهای نظارت بر درک مطالب باعث کاهش اضطراب در امتحان می شود.
Students ‘Learning and Study Strategies in Isfahan University of Medical Sciences and their relationship with Test Anxiety.
Relationship of study strategies and academic performance in different learning phases of higher education in Hong Kong.