چکیده:
آشنایی و ارتباط ملتهای مختلف و شناخت ادبیات آنها همواره بستری مناسب برای ایجاد تغییر و تحولات فرهنگی و اجتماعی بوده. نویسندگانی که خود را جزئی از مردم، و حرکتهای اجتماعی و فرهنگی میدانند با ثبت این تحولات و تعاملات فرهنگی و اجتماعی، باعث رشد و شکوفایی ادبیات و هویت فرهنگی ملتها میشوند. از آنجا که ادبیات داستانی و شخصیت پردازی، از زمینههای جالب توجه و مهم در عرصه پژوهش است، اساس داستان بدون شخصیت را نمی توان تصور کرد. بی شک یکی از عناصر مهم و کلیدی که در داستان نویسی امروز بسیار حائز اهمیت است و تعیینکننده در شکل و روند داستان میتواند باشد، شخصیت و شخصیت پردازی است. شخصیت در اثر نمایشی و روایتی فردی است که تمام کیفیتهای روانی و اخلاقی او در قول و فعل باید وجود داشته باشد. در این پژوهش، نگارنده به بررسی شخصیت و شخصیت پردازی در کتاب «برخورد» دانیل استیل پرداخته است. مواردی از قبیل چگونگی توصیف شخصیتها(مستقیم و غیر مستقیم)، ساده و جامع بودن، پروتپها، شاخصههای درونی و شاخصههای بیرونی و...؛ پس از استخراج مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در پایان برای سهولت در درک شخصیتهای موجود در داستان جداولی ارائه شده است. روش تحقیق در این پژوهش به صورت کتابخانهای و فیش برداری میباشد.
خلاصه ماشینی:
شخصيت پردازي در رمان «برخورد» دانيل استيل تاريخ دريافت : ٩٧/٧/٤ ريحانه نامي شريف آباد * تاريخ پذيرش : ٩٧/١١/٧ رضا اشرف زاده ** چکيده آشنايي و ارتباط ملت هاي مختلف و شناخت ادبيات آن ها همواره بستري مناسب بـراي ايجاد تغيير و تحولات فرهنگي و اجتماعي بوده .
خلاصه داستان برخورد رمان «برخورد» اثر دانيل استيل درباره زندگي مردي فرانسوي اسـت کـه بـه عنـوان سفير به کشور آمريکا رفته و در آنجا همسر خـود را از دسـت مـيدهـد و عاشـق دختـر جواني به نام لين ميشود.
در رمان «برخورد» ما دو نوع شخصيت را ميتوانيم بـه طـور واضح مشاهده کنيم : يک دست شخصيت هاي اصلي ميباشند که غالبا همـه آن هـا پويـا هستند و دائم در طول داستان در حال تغيير و جنب و جوش ميباشند.
دانيل استيل در رمان «برخورد» با دو شيوه مسـتقيم و غيـر مسـتقيم بـه روايـت و توصيف شخصيت هاي خود پرداخته است .
شخصيت پردازي از طريق توصيف ظاهري دانيل استيل در رمان «برخورد» بر خلاف بسياري از رمان هاي خود دست از توصـيف ظاهري کشيده است ، و بيش تر بـا نشـان دادن خصوصـيات شخصـيتي، خواننـده را آزاد گذاشته تا هرگونه تصويري کـه مـيخواهنـد از شخصـيت هـا بـراي خـود داشـته باشـد.
نويسـنده بـا توجـه بـه نـوع فعاليـت هـايي کـه شخصيت هاي داستان مانند آرماند يا نيک انجام ميدهد ميخواهد حس وطن پرسـتي و روح مبارزه طلبي بر عليه بيگانگان را در شغل شخصيت ها به نمايش درآورد.
Mirsadeghi, Jalal (2011) Fiction (tales, romances, short stories, novels) Tehran, Speech.