چکیده:
بشر همواره به دنبال یافتن مجهولات خویش بوده، واقعیات پس از مرگ برایشان ازجمله مجهولاتی است که تمایل
بسیاری به کشف آن دارد. هرچند در مذاهب گوناگون دیدگاههای مختلفی در این زمینه وجود دارد ولی درنهایت همه
آنها به یک جهانبینی میرسند که انسان را با تمامی اعمال و کردار خود و با آدابورسوم تقریبا یکسان به زندگی اخروی
میکشد. در این میان به ترتیب چینود بهعنوان پل عبور در زرتشت و صراط بهعنوان پل عبور در اسلام مورد کنکاش قرار
گرفته است. بهشت و دوزخ دارای راه و جاده گردید و گذرگاه چینوّد نیز به پلی بیان که روان درگذشته بایستی با شرایطی
ویژه از آن عبور میکند. در قرآن کریم که مطالب آن قطعی و تحریف ناشده است, بحث از قیامت و مسائل آن فراوان
شده است. در این مقاله به بررسی سه تصویر یکی از زاویه ارداویرافنامه که ترازوی داوری و خود داوری دین زرتشتی را
نشان میدهد. با منظره رستاخیز و پل صراط از دید نقاش ایرانی مسلمان که عبور از پل صراط بقعهء اقا سیدعلی، روستای
متعلق به محله لاهیجان اثر میرزایی مهر است و تصویر نقاشی قهوخانه مقایسه گردیده تا بتوان به دیدگاه فلسفههای
اسلام و زرتشت در این رابطه و ویژگی های نقاشیهای فوق پی برد.
خلاصه ماشینی:
مطالعه تطبيقي عبور از پل چينود زرتشت و پل صراط از ديدگاه هنر (مطالعه موردي نقاشي روستاي لا هيجان وکتاب ارداويراف نامه و نقاشي قهوه خانه ) تاريخ دريافت : ٩٨/٠٣/١٩ محمدرضا شريف زاده ١، رامک رهبر٢* تاريخ پذيرش : ٩٨/٠٤/٢٢ کد مقاله : ٨٦٧٢٠ چکـيده بشر همواره به دنبال يافتن مجهولات خويش بوده ، واقعيات پس از مرگ برايشان ازجمله مجهولاتي است که تمايل بسياري به کشف آن دارد.
با منظره رستاخيز و پل صراط از ديد نقاش ايراني مسلمان که عبور از پل صراط بقعه ، آقا سيدعلي ، روستاي متعلق به محله لاهيجان اثر ميرزايي مهر است و تصوير نقاشي قهوخانه مقايسه گرديده تا بتوان به ديدگاه فلسفه هاي اسلام و زرتشت در اين رابطه و ويژگي هاي نقاشي هاي فوق پي برد.
اين باور که روح براي گذر به جهان ديگر بايد از پلي به نام چينوت که در بامداد روز چهارم مرگ برافراشته مي شود بگذرد از باورهاي اصيل اقوام ايراني است که در گذ ر هزاره ها به سرزمين هاي پيرامون ايشان نيز نفوذ کرده است .
(ص ٣٤٨ صبح کاذب ) ٨- پل صراط بر اساس دين اسلام پلي است که در روز قيامت هر فردي براي ورود به بهشت بايد از آن بگذرد گفته شده که اين پل نازکتر از مو و برنده تر از شمشير است که باعث مي شود گناهکاران در زير آن افتاده موردعذاب الهي قرار گيرند.