چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش دقت و توجه و رفتار رانندگی بر سبک زندگی پرخطر در بین موتورسیکلتسواران شهر بندرعباس صورت گرفت. روش انجام پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، کلیه موتورسیکلتسواران شهر بندرعباس در سال 1396 بودند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 400 نفر بهعنوان حجم نمونه با استفاده از نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمون مربعهای دنبالهدار تولز پیرون، پرسشنامه رفتار رانندگی منچستر فرم 27 سوالی استرادلینگ و میدوز (2000) و پرسشنامه سبک زندگی الحمود، سیمونز و الاسفار (2010)، بود. یافتههای پژوهش نشان داد،بین متغیرهای دقت در حالت عادی، دقت در شرایط مضاعف و دقت در شرایط حواسپرتی با هر پنج مولفه سبک زندگی پرخطر در سطح آلفای 01/0 رابطه منفی و معنادار وجود دارد و بین رفتار رانندگی و سبک زندگی پرخطر در سطح آلفای 01/0 رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
برای این که مشخص شود از بین ٤ مؤلفۀ رفتار رانندگی کدام سهم بیشتری در پیش بینی متغیر سبک زندگی پرخطر دارند، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه در جداول زیر ارائه شده است .
(p (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول ١٢، مشاهده می شود، براساس نتایج تحلیل رگرسیون هم زمان از بین ٤ مؤلفۀ رفتار رانندگی ، مؤلفه های لغزش ، تخلفات پرخاشگرانه و خطاها به ترتیب با ٠٢١=Beta، ٠٣٥=Beta و ٠/٣٠ =Beta به صورت مثبت و معنادار و در سطح آلفای ٠/٠١ متغیر سبک زندگی پرخطر را پیش بینی می کنند (٠٠١>p).
براساس فرضیه شماره یک می توان چنین استنباط کرد که جامعه ای که دقت و توجه کم در رانندگی یک امر عادی در مناسبات روزمره آن تلقی می شود و حتی بخشی از باورها و ارزش های آن به حساب می آید، طبیعی است که از رفتار رانندگی و هنجار و قانونمندی برخوردار نباشد و در پایان ، پژوهش های بیشتر به منظور شناسایی دیگر عوامل متغیرهای روان شناختی و جامعه شناختی که بر سبک زندگی پرخطر و ناسالم موتورسیکلت سواران اثر می گذارد، پیشنهاد می شود.
Influence of traffic enforcement on the attitudes and behavior of drivers, Journal Accident Analysis & Prevention, Volume 52, pages 29- 38.