چکیده:
فهم و کاربرد آموختهها از عمومیترین اهداف یادگیری محسوب میشوند که در محیطهای یادگیری الکترونیکی، بازخورد مهمترین شیوه اطمینان از دستیابی یادگیرنده به این اهداف است بااینوجود، هنوز دستورالعمل جامعی بر اساس علم آموزش وجود ندارد تا به چگونگی ایجاد بازخورد بر مبنای اهداف یادگیری الکترونیکی بپردازد. هدف پژوهش حاضر تدوین استانداردهای آموزشی و شاخصهای بازخورد در سه لایه اول طبقهبندی بلوم – اندرسون (یادآوری، فهمیدن و کاربرد) برای محیطهای یادگیری الکترونیکی است. رویکرد پژوهش کیفی و از استراتژی طرح پدیدارشناسی بهره گرفتهشده است. جامعه پژوهش کلیه متخصصین و مدرسین مراکز یادگیری الکترونیکی دانشکدههای علوم تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران و سه مرکز یادگیری الکترونیکی ایلینویز، خان و هاروارد در آمریکا هستند که تعداد 12 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع داده انتخابشدند. برای جمعآوری اطلاعات از شیوه مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده گردید. تحلیل دادهها و تعیین مقولهها و استانداردها با تکنیک کدگذاری کوربین و اشتراوس و با نرمافزار ماکس کیودا انجام گردید. نتایج حاصل از پژوهش به تدوین 4 استاندارد آموزشی و 21 شاخص ضروری برای طراحی یک بازخورد موثر و بهموقع در حوزه یادگیری الکترونیکی انجامید. نتایج پژوهش میتواند بهعنوان راهنمای عمل در طراحی محیطهای یادگیری الکترونیکی مورداستفاده تکنولوژیست-های آموزشی قرار گیرد همچنین ارزیابان محیطهای یادگیری الکترونیکی میتوانند بر اساس نتایج بهدستآمده به ارزیابی دورههای یادگیری الکترونیک در بعد بازخورد بپردازند.
خلاصه ماشینی:
دسته اي از پژوهش ها مانند پژوهش ( ;١٩٧٦ ,Redfield &Stillman, Sabers Shute, 2008; Wigthon, Patil & Hoellerich, 2006; Hill, 2008; Akan & Ttar, 2010; ٢٠٠٨ ,Wu &Wan ;٢٠١١ ,Stracke &Kumar )، سعي نموده اند به ضرورت وجود بازخورد بپردازند و هرکدام از اين پژوهش گران در محيط هاي متفاوت و روش هاي پژوهشي گوناگون به اين نتيجه رسيده اند که دانشجوياني که در محيط هاي يادگيري الکترونيکي بازخورد مؤثر و به موقع دريافت مينمايند، عملکرد بهتر و باکيفيت تري در يادگيري نشان ميدهند و يا داشتن حس تعلق به محيط يادگيري و وفاداري به دوره درسي، امکان اينکه بتواند دوره درسي را به پايان برسانند و محيط يادگيري را ترک نکنند، بيشتر است .
پژوهش هايي مانند ( ;٢٠٠٣ ,DaRosa &Prystowsky ;٢٠١٢ ,Shartel (McIlwrick, Nair & Montgomery, 2006; Taybi, Tavakoli Ghuchani & Armat, 2011 که بر مبناي داده پيمايشي و نگرش سنجيها و يا با انجام مصاحبه از مدرسان و يادگيرندگان به تفسير وضعيت کنوني پرداخته اند و ضرورت اهميت دادن به بازخورد در فرايند يادگيري الکترونيکي را بر اين مبنا يادآوري شده اند.
categories taken from concepts extracted from speech signs related to feedback in e-learning environment مفاهيم استخراج شده از نشانه هاي گفتاري به همراه کد مشارکت کننده و مقوله هاي اصلي صفحه مصاحبه آني بودن بازخورد (٧-٤،٣-٥، ٩-٤)، بازخورد مبتني بر دانش قبلي (٣-٥، ٤-١)، بازخورد مبتني بر بازخورد به محصول نه به فرايند (٣-٥، ٩-٤)، مستمر بودن بازخورد (٥-٥، ٨-٢)، کسب نتيجه مستقيم بودن بازخورد (٧-٤، ٩-٤)، مربوط بودن بازخورد (١٢-٤، ١-١).