چکیده:
امروزه، تامین منابع موردنیاز سازمانها، به یک رویکرد مهم نجاری تبدیل شده است، لذا انتخاب صحیح و
انحاد با تامین کنندگان، میتواند یک مزیت رقابتی را درامر تولید موثرتر وکاراتر محصول یا خدمات در پی
داشته باشد. برای حل مسئلهی انتخاب تامین کننده، مدلهای زیادی ندوین و ارائه شده است. دراین مقاله،
علاوه بر د رنظرگرفتن استراتژی نخفیف تدریجی، هزینه کمبودکالا نیز در نظ رگرفته شده است که نا کنون
مورد توجه نبوده است. دراین مدل تحقق دو هدف، یک کمینهسازی هزینه خریدار و دیگری بیشینهسازی
سط حکیفیت محصول مد نظراست. بهمنظور حل مدل پیشنهادی انتخاب تامین کننده، الگوریتم
جستجویهارمونی بهبود یافته بهکارگرفته شد. ننایج نشان میدهد که الگوریتم به کارگرفته شده به خوبی با
الگوریتمهای دقیق چه از لحاظ زمان انجام و چه از لحاظ کیفیت پاسخ رقابت مینماید. در نهایت چند مشال
عددی برای نجزیه و نحلیل مدل ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
ارائه و حل یک مدل برنامه ریزی دوهدفه جهت انتخاب تأمین کننده با در نظرگرفتن شرایط تخفیف و کمبود مرضیه کریمی *، ابوالفضل کاظمی **، علیرضا نادری *** تاریخ دریافت :٩٥/٤/٣١ تاریخ پذیرش :٩٧/١١/٢١ چکیده امروزه ، تأمین منابع موردنیاز سازمان ها، به یک رویکرد مهم تجاری تبدیل شـده اسـت ، لـذا انتخـاب صـحیح و اتحاد با تأمین کنندگان ، میتواند یک مزیت رقابتی را در امر تولید مؤثرتر و کاراتر محصول یا خـدمات در پـی داشته باشد.
ir *** استادیار بخش مهندسی صنایع ، دانشگاه شهید باهنر کرمان ، دانشکده فنی و مهندسی، کرمان ، ایران مقدمه تصمیم گیری در مورد انتخاب تأمین کننده ی مناسب ، یکی از اصلیترین و مهـم تـرین مؤلفـه هـا در مدیریت زنجیره ی تأمین است و اهمیت آن در به موفقیـت رسـاندن شـرکت هـا قابـل انکـار نیست ؛ چرا که انتخاب تأمین کننده ی مناسب ، به طور قابل توجهی هزینه های خرید مواد اولیـه و نیز زمان انتظار تا رسیدن محموله ی سفارش داده شـده را کـاهش مـی دهـد؛ هـم چنـین موجـب بالارفتن سطح رقابت پذیری شرکت میشود.
به دلیل ماهیت چند هدفه بودن مسأله ی انتخاب تأمین کننده ، عـلاوه بـر تـابع هـدف مینیمم کردن هزینه خریدار، یک تابع هدف دیگر، به منظـور مـاکزیمم کـردن سـطح کیفیـت محصول نیز در نظر گرفته شده است .
عمید و همکاران در سال ٢٠١١، در ادامه مقاله ای که در سال ٢٠٠٦ ارائه دادند، یک مدل وزن دار با عملگر max-min فازی برای انتخاب تأمین کننده توسعه دادند تا ابهامات موجود در داده های ورودی و وزن های مختلف شاخص ها در این مسائل به طور مؤثر در نظر گرفته شود.
A weighted additive fuzzy multi objective model for the supplier selection problem under price breaks in a supply chain.