چکیده:
یکی از چالشهایی که صنعت سیمان امروزه با آن رو به روست، مدیریت زنجیره تامین می باشد. فقدان مدیریت زنجیره تامین، صنعت سیمان را با مشکلات جدی نوسان و تفاوت قیمت از سوی تولید کننده و خرده فروشان رو به رو کرده است. معمولا زمانی که کمبود منابع و کالا در یک خرده فروشی رخ می دهد، مشتری ممکن است به خرده فروش دیگری مراجعه کند. این پژوهش پدیده اغلب رفتار جستجوی مشتری نامیده می شود. پژوهش حاضر به تحلیل یک تولید کننده و دو خرده فروش در زنجیره تامین دو پله با استفاده از تئوری بازی ها(تعادل نش، تعادل استکلبرگ) با رویکرد بازار مشتری در صنعت سیمان فارس پرداخته است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی از نظر جمع آوری داده ها، موردی می باشد. با بهره گیری از نظر خبرگان، اطلاعات موجود در سایت اصلی سیمان فارس و تعیین پارامترهای مدل و نرم افزار متمتیکا به حل معادلات ریاضی و رسم توابع پرداختیم. نتایج این مطالعه نشان می دهد که با شرایط فعلی و توابع سود تعریف شده برای مساله، امکان تعیین قیمت عمده فروشی برای تولید کننده به منظور بیشینه کردن سود خود نمی باشد و لذا تولید کننده می بایست شرایط بازار را برای تعیین قیمت عمده فروشی مورد نظر قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر به تحلیل یک تولیدکننده و دو خرده فروش در زنجیره تامین دو پله با استفاده از تئوری بازیها (تعادل نش ، تعادل استکلبرگ ) با رویکرد بازار مشتری در صنعت سیمان فارس پرداخته است .
همچنین یکی از تولید کنندگان باید به هر دو خرده فروش ، محصول ارائه دهد در این صورت زنجیره تامین مورد نظر در شرایط فروش چند جانبه در مقابل فروش انحصاری قرار گرفته است .
در این پژوهش سعی بر مدل سازی رقابتی و مقایسه بین دو زنجیره تامین سه سطحی حلقه بسته که هر یک شامل یک تولید کننده ، یک خرده فروش و یک بخش سوم جهت جمع آوری محصولات استفاده شده مشتری با در نظر گرفتن مفاهیم تئوری بازی و وجود جمع کننده مجزا برای هر زنجیره را بود، بررسی کردند.
در تمامی این مطالعات انجام شده برای اعمال مساله تعیین قیمت زنجیره تامین ، یا به صورت فازی، یا تفکیک بازیهای استکلبرگ با نش و یا بدون لحاظ کردن رویکرد مشتری و یا در راستای تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره تعریف شده است .
& Sosic, G 2 8 , "GameTheoretic Analysis of Cooperation Among Supply Chain Agents: Review and Extensions", European Journal of Operational Research, Vol. 187, pp.
2 3 ,"Cooperative Advertising ,Game theory and manufacture – retailer supply chain" .
& ui-Ming, 2 3 , "Vendor Managed Inventory: a Survey of the Taiwanes Grocery Industry," Jornal of Purchesung and Supply Management,vol.
& Xu, T 2 13 ,"Coordinating Price and Service Level Decisions for Supply chain with Deteriorating item Under Managed Inventory".