چکیده:
اختلال یادگیری، تحت تاثیر بسیاری از متغیرهای ارتباطی و معطوف به پردازشهای حسی در کودکان قرار دارد، بنابراین هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای الگوهای پردازش حسی در رابطه بین شیوههای فرزندپروری با اختلال یادگیری در کودکان بود. روش پژوهش همبستگی مبتنی بر مدل یابی از نوع تحلیل مسیر بود و جامعه پژوهش شامل تمامی کودکان با اختلال یادگیری 7 تا 10 ساله در شهر تهران بودند، که با استفاده از روش کلاین (2010) تعداد 437 کودک به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مادران کودکان، پرسشنامه اختلال یادگیری کلورادو ویلکات و همکاران (2011)، پروفایل حسی دان (1999) و پرسشنامه شیوههای فرزندپروری باومریند (۱۹۷۳) را تکمیل کردند و ارزیابی مدل با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام شد. یافتهها نشان داد که الگوهای پردازش حسی در رابطه بین شیوههای فرزندپروری با اختلال یادگیری در کودکان نقشی واسطهای دارد و به طور کلی الگوهای پردازش حسی و شیوههای فرزندپروری توان پیش بینی (70/ 0=R2) از متغیر اختلال یادگیری را داشتند، این یافتهها حاکی از آن است که ایجاد اختلال یادگیری بسیار تحت تاثیر مستقیم شیوههای فرزندپروری والدین میباشد و الگوهای پردازش حسی اثری غیرمستقیم بر اختلال یادگیری دارند که می تواند تلویحات کاربردی بسیاری را به درمان گران در جهت بهبود اختلال یادگیری کودکان ارایه دهد.
خلاصه ماشینی:
Barbaresi, Kalusic, Colligan, Weaver, & Jacobsen 3.
Sahu, Bhargava, Sagar, & Mehta 9.
هدف اصلی فرزندپروری، رشد و پیشرفت بهینه کودک است (پینکوارت ٤، ٢٠١٦)، رابطه بین کودکان ، والدین و سایر اعضای خانواده را می توان به عنوان نظام یا شبکه ای دانست که در کنش متقابل با یکدیگر هستند و این نظام به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق شیوه ها و روش های مختلف فرزندپروری بر شناخت ها و رفتارهای کودکان تأثیر می گذارد (پینکوارت و کوزر٥، ٢٠١٨).
بر اساس نظریه پردازش حسی دان ٤ (٢٠٠٧)، الگوهای پردازش حسی شامل ثبت حسی پایین ، جست جوی حسی، حساسیت حسی و اجتناب حسی میباشد، که مطالعات ون استادن و پورسل ٥ (٢٠١٦)؛ لیتل ، دیان ، تامچک و دان ٦ (٢٠١٧) نشان داده اند ثبت حسی پایین و حساسیت حسی بر شدت مشکلات یادگیری کودکان با اختلال یادگیری اثرگذار است ، همچنین لونگ ، کارتر، استفنسون ٧ (٢٠١٥) دریافتند که در ترکیب پردازش حواس بینایی و شنوایی با اختلال یادگیری رابطه وجود دارد، پژوهش های ترابی، هاشمی آذر، مقدس و مانی، (١٣٩٥) و بوگون و همکاران ٨ (٢٠١٤) نشان دادند که در بسیاری از افراد مبتلا به اختلال یادگیری یک سری کارکردهای نابهنجار پردازش مغزی تشخیص داده میشود که در پردازش شنیداری- زبانی به ویژه پردازش نوشتاری و خواندن سریع نقش دارند.
1. Thompson‐Janes, Brice, McElroy, Abbott, & Ball 2.
Slagt, Dubas, van Aken, Ellis, & Deković, 3.
بر این اساس میتوان گفت که مدل تجربی از برازش لازم برخوردار است و الگوهای پردازش حسی میتواند میانجی رابطه شیوه های فرزندپروری و اختلال یادگیری در کودکان باشد.
Meta-analysis of research on sensory integration therapy for individuals with developmental and learning disabilities.