چکیده:
ارزیابی درونی در نظام آموزش عالی از جمله سازوکارهای بهبود کیفیت است، بنابراین دانشگاهها به منظور فراهم ساختن شرایط ارتقاء مستمر کیفیت خود باید پیوسته مورد ارزیابی قرار گیرند. پژوهش حاضر با هدف توسعه و بهبود کیفیت گروههای آموزشی دانشگاه آزاد شادگان از طریق ارزیابی درونی صورت گرفته است. روش تحقیق از نوع پژوهش ارزشیابی و رویه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل 2518 نفر با هفت زیر جامعه آماری بود که از میان آنان نمونهای 633 نفری با روش سرشماری کامل برای مدیران گروه و اعضای هیأت علمی، کارکنان اداری، مسؤولین کتابخانه و نمونهگیری از جامعه دانشجویان و فارغالتحصیلان بر اساس جدول مورگان انتخاب شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته، مصاحبه و چکلیست بوده که سؤالات آن با توجه به رسالت و اهداف گروههای آموزشی در راستای هفت عامل، سیوپنج ملاک و صد و چهار نشانگر تدوین گردیده؛ روایی ابزارها روایی محتوایی بوده؛ پایایی ابزارها با ضریب آلفای کرونباخ بین 86/0 تا 94/0 به دست آمده است. نتایج ارزیابی نشان داد که عامل دانشآموختگان در سطح نامطلوب و بقیه عوامل در سطح نسبتاً مطلوب قرار دارند. بهطورکلی وضعیت گروهها در سطح نسبتاً مطلوب ارزیابی شد.
خلاصه ماشینی:
به عبارت ديگر از راه ارزيابي دروني، اعضاء گروه هـاي آموزشـي دانشـگاهي و ساير کارکنان دانشگاه ، هدف هاي دانشگاه را تصـريح کـرده و عـلاوه بـر شناسـايي قـوت هـا و 1 Harvey & Willam 2 European Association for Quality Assurance in Higher Education ضعف ها، فرصت ها و عوامل باز دارنده توسعه گروه ، در راه آينده مطلوب دانشگاه برنامه ريزي کرده و در اجراي آن گام هاي اوليه را بر ميدارند (بازرگان هرندي و همکاران ، ١٣٨٦).
يافتـه هـا: بـر اساس ميانگين امتيازهاي داده شده به سطوح مطلوبيت (مطلوب : ٣، نسبتا مطلوب : ٢، نـامطلوب : ١) و تطبيق آن با طيف هاي قضاوت نتايج ارزيابي به شرح ذيـل بدسـت آمـد: عامـل هـدف هـا، مديريت و سازماندهي نسبتا مطلوب ، هيات علمي مطلوب ، دانشجويان نسبتا مطلوب ، دوره هـاي آموزشي و برنامه هـاي درسـي و غيـر درسـي نسـبتا مطلـوب ، فراينـد يـاددهي- يـادگيري نسـبتا مطلوب ، دانش آموختگان نسبتا مطلوب و در نهايت ، امکانات و تجهيزات آموزشي و پژوهشـي نسبتا مطلوب بود.
اميديان و همکاران در سال (١٣٩٤)پژوهشي با هدف ارزيابي عملکرد گروه هـاي آموزشـي دوره کارشناسي ارشـد دانشـگاه آزاد اسـلامي واحـد دزفـول بـر اسـاس الگـوي تعـالي بنيـادي مديريت کيفيت اروپايي (EFQM) جهت آشکار نمودن جنبه هاي مختلـف کيفيـت (درونـداد، فرايند، برونداد) گروه هاي مربوطه و بهبود ارتقـاي کيفيـت آموزشـي ايـن گـروه هـا انجـام داده است .