چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر گرایش به موسیقی در بین دانشجویان دانشـگاه تربیـت معلـم سـبزوار انجام گرفته است . جهت تبیین عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر گرایش به موسیقی از نظریه بوردیو، وبلن و زیمل اسـتفاده شـده اسـت . این پژوهش با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و تکنیک پرسشنامه ای بـر روی ٣٨٥ نفـر از دانشـجویان دانشـگاه تربیـت معلـم سـبزوار صورت گرفته است . روش نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای بوده است . نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین سن ، میزان استفاده از رسانه ها، تجربه های فرهنگی، جامعه پذیری هنری در خانواده و میزان گرایش به موسیقی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. امـا بـین میزان تحصیلات و میزان درآمد خانواده با متغیر وابسته رابطه ای مشاهده نشد. به علاوه آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بـین میـزان دینداری با میزان گرایش به موسیقی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. آزمون تفاوت میانگین ها نشـان داد کـه بـین جـنس ، وضـعیت تاهل ، وضعیت اشتغال با میزان گرایش به موسیقی تفاوت معناداری وجود ندارد. در تحلیل رگرسیون ، پنج متغیر میزان استفاده از رسانه هـا، تجربه فرهنگی، جامعه پذیری هنری در خانواده ، میزان دینداری و سن وارد مدل رگرسـیون شـده و در مجمـوع ٣٠/١ درصـد از واریـانس متغیر وابسته را تبیین می کنند و ضریب بتای آن نشان داد که به استثنای متغیر میزان دینداری بقیه متغیرهـا رابطـه مثبـت و معنـاداری را بـا م.تغی ـ ر وا ســـته دارنــ د و میــ زا ن دینــ داری رابط ــه معکوس و معنـــاداری را بـــا میــ زان گـــرایش بـــه وســ یقی دا د.
خلاصه ماشینی:
نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین سن ، میزان استفاده از رسانه ها، تجربه های فرهنگی، جامعه پذیری هنری در خانواده و میزان گرایش به موسیقی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
همان گونه که از داده های جدول بر می آید چهار متغیر میزان استفاده از رسانه ، تجربه هـای فرهنگـی ، جامعه پذیری هنری در خانواده و سن رابطه مثبت و معناداری را با متغیر وابسته نشان می دهد و فرضیه مربوط بـه رابطه این متغیرها با متغیر وابسته تایید می گردد، اما از این میان بـین متغیـر میـزان دینـداری بـا میـزان گـرایش بـه موسیقی رابطه ای معنادار و معکوس وجود دارد، یعنی هر چه بر میزان دینـداری افـزوده شـود، میـزان گـرایش بـه موسیقی کمتر خواهد شد و هر چه میزان دینداری کاهش یابد، میزان گرایش به موسیقی بیشتر خواهـد شـد.
نتیجه دیگر این تحقیق از طریق همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت و معناداری، بین تجربه های فرهنگی و متغیر وابسته وجود دارد.
امـا این رابطه در تحقیق فاضلی(١٣٨٤) نشان دهنده این است که بین سطح اقتصادی خانواده به عنوان متغیر واسـط ، بـا ارزش هنری و اجتماعی موسیقی ای که فرد گوش می کند همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.
نتیجه دیگر این تحقیق نشان داد که بین جامعه پذیری هنری در خانواده و میزان گرایش به موسیقی رابطه معناداری وجود دارد.
Pearson correlation results showed that, there is a positive and meaningful relation between age, media usage, cultural experiences, art socialism in family, interest and attitude rate to music, But there is no relation between education rate and family income rate to the variable dependent.