چکیده:
مطالعه رابطه سرمایه فرهنگی با هویت اجتماعی دانش آموزان متوسطه پسر شهر تبریز هدف اصلی پژوهش بوده ، جامعـه آمـاری این پژوهش دانش آموزان متوسطه پسر شهر تبریز در سال تحصیلی٩٠-٨٩می باشد . که با روش نمونه گیری تصادفی تعداد٤٠٠نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند .روش تحقیق پیمایشی ، وابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه بوده ، در این تحقیق جهت تحلیل یافته ها از آمار توصیفی مثل فراوانـی ، درصـد فراوانی ،میانگین ، انحراف معیار ، پراگندگی وآمار استنباطی همچون ضریب همبستگی پیرسـون و تحلیـل رگرسـیون چنـد گانـه استفاده گردید . هویت اجتماعی در ابعاد ملی ودینی با استفاده از دیدگاه کنش متقابل نمادی وسرمایه فرهنگی با استفاده از نظریه بوردیـو از سـه بخش تجسم یافته ، عینیت یافته ،ونهادی شده تشکیل می شود .شامل دانشها ، مهارت ها وهنرهایی است که دانش آمـوزان آن را از طریق آموزش و زمینه های فرهنگی به دست می آورد.نتایج بدست آمده نشان می دهد که برای شکل گیری هویـت اجتمـاعی ،وجود ابعاد سه گانه سرمایه فرهنگی در کنار هم موثر هستند ولی از نگاه دانش آموزان بعد نهادی سرمایه فرهنگی نقش بیشـتری در شکل گیری هویت اجتماعی آنها دارد .با توجه به نتایج به دست آمده بین سرمایه فرهنگـی وهویـت اجتمـاعی در ابعـاد ملـی ودینی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به موارد فوق در این تحقیق به دنبال پاسخگویی به این سوال هستیم که رابطه سرمایه فرهنگی و هویت اجتماعی جوانان چگونه است ؟ تعریف مفهومی هویت اجتماعی «هویت اجتماعی»احساس تعلق و همبستگی به یک جامعه است به گونه ای که عضو یک جامعه از سایر جوامع متمایز باشد و فرد در مقابل معیارها و ارزش های جامعه خود احساس تعهد وتکلیف کند و در امور مختلف آن مشارکت جوید، انتظارات جامعه را از خود پاسخ دهد و در مواقع بحرانی، سرنوشت جامعه و غلبه بر بحران برای او مهم باشد.
ضریب همبسـتگی بدسـت آمده بین بعد عینی سرمایه فرهنگی و هویت دینی برابر با ١١/٨درصد است که بـا در نظـر گـرفتن دامنـه ضـریب همبستگی پیرسون که بین ١ و -١ است رابطه معنا دار و مثبت است این نتیجه با یافته خدیجه سفیری و همکارانش همسویی دارد آنها در تحقیقی با عنوان بررسی هویت دینی و ملی جوانان شهر تهران با تاکید بر تاثیر خانواده عنوان می کنند که در خانواده هایی که والدین به مولفـه هـای دینـی و ملی پایبند هستند جوانان نیز از هویت ملی و دینی قویتری برخوردارند در این تحقیـق سـبک زنـدگی و رفتـار و حرکات والدین به عنوان بعد عینی سرمایه فرهنگی تلقی می شود آزمون فرضیه ٥بین بعد نهادی سرمایه فرهنگی با هویت ملی دانش آموزان رابطـه وجـود دارد.