چکیده:
این تحقیق سعی دارد که اصل ارتباط والدین نوجوانان را همان طوری که در انواع مختلف سیستم های خانواده مشاهده شده(طبق الگوی سرکامپلکس السون) توصیف کند و تاثیر آن را بر روی رفتارهای انحرافی نوجوانانبررسی کند. برای انجام تحقیق حاضر از میان 20812 نوجوان ساکن در قائم شهر، 400 نفر به صورت نمونه گیریخوشه ای تصادفی انتخاب شدند؛ و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد شده و محقق ساخته استفاده شدو پایایی هر یک از ابعاد با روش آزمون آلفای کرونباخ مورد سنجش و قابل قبول ارزیابی شده است. در اینتحقیق برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس یک سویه و آزمون t دو گروهی مستقل استفاده شد.یافته های این تحقیق نشان داد که: رفتارهای انحرافی در بین پسران بیشتر از دختران میباشد و اکثر نوجوانان درخانواده های پیوسته متعادل و انعطاف پذیر متعادل بوده اند و تفاوت معناداری بین انواع خانواده و رفتارهای انحرافی وجود داشته است و با توجه به آزمون شفه، نوجوانانی که خانواده هایشان جداست به طور معناداری بانوجوانانی که در خانواده های مرتبط و گرفتار است از رفتارهای انحرافی بالاتری برخوردارند. تفاوت موجود درمیانگین رفتار انحرافی بین خانواده ساختارمند با خانواده انعطاف پذیر وجود دارد و نوجوانانی که نوع خانواده شان ساختارمند است به طور معناداری با نوجوانانی که نوع خانواده شان انعطاف پذیر و آزاد است رفتارهای انحرافی بالاتری را دارند. به طور کلی می توان گفت : طبق الگوی سرکامپلکس السون نوجوانانی که در خانواده های میانی قرار دارند، رفتارهای انحرافی بیشتری برخوردارند.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه عملکرد خانواده (طبق الگوی سرکامپلکس السون ) و رفتارهای انحرافی میان نوجوانان (١٧-١٣) قائم شهر 1 علی اصغر عباسی تاریخ دریافت : ١٣٩٢/١/٣ تاریخ پذیرش :١٣٩٢/٣/١٧ چکیده این تحقیق سعی دارد که اصل ارتباط والدین -نوجوانان را همان طوری که در انواع مختلف سیستم های خانواده مشاهده شده (طبق الگوی سرکامپلکس السون ) توصیف کند و تأثیر آن را بر روی رفتارهای انحرافی نوجوانان بررسی کند.
یافته های این تحقیق نشان داد که : رفتارهای انحرافی در بین پسران بیشتر از دختران میباشد و اکثر نوجوانان در خانواده های پیوسته متعادل و انعطاف پذیر متعادل بوده اند و تفاوت معناداری بین انواع خانواده و رفتارهای انحرافی وجود داشته است و با توجه به آزمون شفه ، نوجوانانی که خانواده هایشان جداست به طور معناداری با نوجوانانی که در خانواده های مرتبط و گرفتار است از رفتارهای انحرافی بالاتری برخوردارند.
اشیترن ، کلمنت و زیمون (١٣٧٩) اعتقاد دارند که مینوچین در روند ارزیابی یک سیستم خانوادگی شش بعد مختلف را در نظر گرفته است : ١)الگوهای تعاملی ترجیحی ٢)انعطاف پذیری و ظرفیت سیستم کـه عمدتا در اتحادهای خانوادگی یعنی، شکل گیری زیر نظام ها نمایان می گردد ٣) بازتـاب ، یعنـی، توجـه اعضای خانواده نسبت به یکدیگر ٤) بافت زیستی، که هم ذخایر موجود و هـم تنگناهـای احتمـالی در خانواده را تشریح می کند ٥)مرحله رشد و تکامل کنونی خانواده و این مطلب کـه وظـایف و اقـدامات متناسب با این مرحله تا چه حد جامه عمل می پوشـد ٦) اهمیـت تعـارض و حفـظ الگوهـای تعـاملی ترجیحی.