چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر سرمایه فرهنگی و دلبستگی شغلی در بین استادان دانشگاه محقق اردبیلی میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی پیمایشی از نوع توصیفی و همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه استادان دانشگاه محقق اردبیلی میباشد که تعداد آنها برابر 300 نفر میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده و تعداد نمونه آماری برابر 169 نفر بهدست آمده است که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد سرمایه فرهنگی بوردیو و پرسشنامه استاندارد دلبستگی شغلی کانـونگو استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار آماری (spss)، برای تحلیل فرضیههای تحقیق از ضریب رگرسیون تکمتغیره، آزمونهای معنیداری T و تحلیل و اریانس استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که سرمایه فرهنگی بر دلبستگی شغلی استادان دانشگاه محقق اردبیلی تاثیر مثبت معنیداری دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که تحصیلات بر دلبستگی شغلی استادان دانشگاه محقق اردبیلی تاثیر معنیداری دارد و با افزایش تحصیلات، میزان دلبستگی شغلی نیز افزایش مییابد.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان میدهد که سرمایه فرهنگی بر دلبستگی شغلی اسـتادان دانشـگاه محقـق اردبیلی تأثیر مثبت معنیداری دارد.
نتایج تحقیق نشان می دهد که رابطه مثبت معنی داری بین سرمایه فرهنگی با دل بستگی شغلی کارکنان وجود دارد.
جلیل پور (١٣٩٢) در تحقیق با عنوان رابطه کیفیت زندگی کاری و دل بستگی شغلی در بین کتابداران کتابخانه های دانشگاه های اهواز به نتایجی دست یافت که عبارت بودن از: بین کیفیت زندگی کاری و دو مؤلفه ی قانون گرایی و فرصت رشد مداوم با دل بستگی شغلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (جلیل پور، ١٣٩٢) عیسیخانی و همکاران (١٣٩٠) در تحقیق با عنوان تبیین رابطه بین دل بستگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که تعلق خاطر کاری به طور مثبت بر روی تعهد سازمانی کارکنان تأثیرگذار است و بخش زیادی از تغییرات در تعهد سازمانی را پیش بینی میکند.
فرضیه های فرعی ١ـ سرمایه فرهنگی تجسم یافته بر دل بستگی شغلی استادان دانشگاه محقق اردبیلی تأثیر دارد.
سرمایه فرهنگی 0/37 سرمایه فرهنگی تجسم یافته 0/57 دل بستگی شغلی 0/42 سرمایه فرهنگی عینی 0/37 سرمایه فرهنگی نهادی 103 بحث و نتیجه گیری طبق نتایج تحقیق ، سرمایه فرهنگی بر دلبستگی شغلی استادان تأثیر مثبت معنیداری دارد و ضریب همبستگی بین دو متغیر برابر ٠/٣٧ است .
وی در تحقیق خود به این نتیجه رسید که بین کیفیت زندگی کاری و دو مؤّلفه ی قانون گرایی و فرصت رشد مداوم با دلبستگی شغلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.