چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی نسخة پنجم پرسشنامه سبکهای هویت (ISI-5) در گروهی از نوجوانان ایرانی است. پس از برگردان نسخه اصلی پرسشنامه سبکهای هویت به فارسی و اصلاح و تایید آن از سوی پنج استاد روانشناسی و زبان انگلیسی و سپس بازترجمه از فارسی به انگلیسی توسط مترجمی دیگر و تایید توسط مولف اصلی پرسشنامه، فرم نهایی آن در 373 (189 دختر، 184 پسر) دانشآموز دبیرستانی شهرستان شهریار ـ که بهصورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند ـ اجرا شد. برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی و بهمنظور تعیین روایی از روایی همزمان و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد ساختار سه عاملی پرسشنامه برازش کافی را دارد. ضرایب آلفای کرونباخ برای سه زیرمقیاس این آزمون از 67/0 تا 79/0 بهدست آمد. ضرایب بازآزمایی خردهمقیاسهای سهگانة پرسشنامه از 77/0 تا 81/0 بهدست آمد. یافتهها نشان میدهند نسخة فارسی پرسشنامه سبکهای هویت در نمونه ایرانی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و قابلیت استفاده در پژوهش را دارد
خلاصه ماشینی:
یافتهها نشان میدهند نسخة فارسی پرسشنامه سبکهای هویت در نمونۀ ایرانی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و قابلیت استفاده در پژوهش را دارد.
نسخة پنجم پرسشنامۀ سبکهای هویت دربردارندۀ مقیاس سبک اطلاعاتی (9 گویه؛ 77/0=α)، مقیاس سبک هنجاری (9 گویه؛ 75/0=α) و مقیاس سبک سردرگم/ اجتنابی (79 گویه؛ 9/0=α) است.
نسخههای پیشین این پرسشنامه در ایران استفاده شده است؛ ولی با توجه به ایرادهای این نسخهها بر پایة نظر مؤلف اصلی آنها و همچنین وجود نسخۀ تجدیدنظرشده با کیفیت بالاتر پژوهشی با هدف بررسی روایی و پایایی نسخة پنجم پرسشنامه سبکهای هویت روی نمونهای از نوجوانان ایرانی ترتیب داده شد تا به این پرسش پاسخ داده شود که آیا نسخة پنجم پرسشنامۀ سبکهای هویت با ساختار سه عاملی از روایی و پایایی مناسبی برای کاربرد در جامعۀ ایرانی برخوردار است یا خیر.
2. نسخة پنجم پرسشنامة سبکهای هویت: برزونسکی و همکاران (2013) این پرسشنامه را طراحی کردند که از طریق 27 گویه سه سبک پردازش هویت اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم/اجتنابی را میسنجد.
یافتهها تحلیلهای انجامشده شامل گزارش توصیفی از نمرههای نسخة پنجم پرسشنامۀ سبکهای هویت در بین دانشآموزان دبیرستانی شهرستان شهریار، با توجه به دامنۀ سنی، جنسیت، میانگین و انحراف استاندارد شرکتکنندگان و بررسی ساختار عاملی، روایی همزمان و پایایی بود.
شکل 1 ضرایب استاندارد ساختار سه عاملی نسخة پنجم پرسشنامة سبکهای هویت در دانشآموزان جدول شمارۀ 2 شاخصهای برازندگی مدل پژوهش را نشان میدهد.
Identity processing style, self-construction, and personal epistemic assumptions: A social-cognitive perspective.