چکیده:
اگرچه تاثیر شخصیت و هوش فرهنگی بر عملکرد شغلی بسیار توجه شده است، اما مطالعات بسیار اندکی در زمینه عملکرد نوآورانه و ویژگیهای خاص محیطهای ورزشی صورت گرفته است. پژوهش حاضر الگویی است برای آزمودن روابط میان شخصیت، هوش فرهنگی، رهبری کارآفرینانه و عملکرد نوآورانه مدیران فدراسیونهای ورزشی. این پژوهش از نوع توصیفی و مبتنی بر مطالعه همبستگی است. بر اساس هدف پژوهش، از روش معادلات ساختاری برای آزمودن الگو استفاده شده است. دادهها بر اساس پرسشنامه و از 152 نفر از مدیران فدراسیونهای ورزشی گردآوری شده است. آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای آزمودن پایایی و رواییهای همگرا و واگرا برای تعیین روایی ابزار اندازهگیری بهکار گرفته شده است. نتایج پژوهش بیانگر تاثیر مثبت هوش فرهنگی و پنج عامل بزرگ شخصیت بر عملکرد نوآورانه است و نقش میانجی رهبری کارآفرینانه در الگو نیز تایید شده است. برای بررسی پایایی پرسشنامهها، از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. همچنین، روایی پرسشنامه و سازههای پژوهش، بر مبنای روایی همگرا و روایی واگرا سنجیده شده است. این متغیرها، تبیینکننده 5/78 درصد از واریانس عملکرد نوآورانه بودهاند. پژوهش حاضر، بینش مناسبی را در خصوص نقش بالقوه ویژگیهای شخصیتی در محیطهای ورزشی نشان میدهد و به شناخت بهتر عوامل موثر بر عملکرد فدراسیونهای ورزشی کمک میکند.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش بیانگر تأثیر مثبت هوش فرهنگی و پنج عامل بزرگ شخصیت بر عملکرد نوآورانه است و نقش میانجی رهبری کارآفرینانه در الگو نیز تأیید شده است.
با وجود تأثیر مستقیم هوش فرهنگی و شخصیت بر عملکرد مدیران ورزشی، چندین مطالعه نشان میدهد که بخشی از این تأثیر، ناشی از نقش میانجی رهبری است.
با وجود این شواهد پژوهشی، مطالعات چندانی در زمینه جایگاه شخصیت و هوش فرهنگی در عملکرد مدیران ورزشی و بهویژه نقش میانجی رهبری کارآفرینانه صورت نگرفته است.
نقش میانجی رهبری در رابطه شخصیت و عملکرد بیشتر از هوش فرهنگی بررسی شده است که نتایج مطالعات تناقض بسیار دارد.
بر اساس این شکل، هوش فرهنگی و شخصیت به صورت مستقیم و از طریق رهبری کارآفرینانه بر عملکرد نوآورانه مدیران فدراسیونها تأثیر میگذارند: (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل 1.
الگوی مفهومی پژوهش روششناسی پژوهش با توجه به اینکه پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر شخصیت و هوش فرهنگی بر عملکرد مدیران فدراسیونهای ورزشی با در نظرگرفتن نقش میانجی رهبری کارآفرینانه است، از حیث هدف پژوهش، کاربردی و از جهت روش گردآوری دادهها، توصیفی محسوب میشود.
از آنجا که مطابق شکل 2، ضرایب تی برای مسیرهای هوش فرهنگی- عملکرد و شخصیت – عملکرد، کمتر از 85/2 به دست آمدهاند، پس میتوان نتیجه گرفت که این مسیرها در سطح ۹۵ درصد معنادار است و سایر مسیرها در الگوی مورد نظر در سطح اطمینان ۹۹ درصد تأیید میشوند.